Er rijden niet veel
auto’s meer rond die niet zijn uitgerust met een airbag. Een airbag is een
geweldige uitvinding, die slachtoffers van een ongeval een hoop letsel kunnen
besparen. Maar tegelijkertijd is een geactiveerde airbag levensgevaarlijk
wanneer de slachtoffers zich niet op de goede manier in de auto zitten.
Zo krijgen we een
melding van een aanrijding met gewonden op de rijksweg. Er zouden meerdere
auto’s bij betrokken zijn.
Ter plaatse treffen we
twee auto’s aan, waarvan één van de auto’s op zijn kant ligt met daarachter nog
een brokstuk van iets wat ooit een caravan is geweest.
Over alle rijstroken ligt
het gehele interieur van de caravan verspreid, kortom een chaos.
In de auto, die op z’n
kant ligt, zit een slachtoffer. Het is een vrouw en ik ontferm me over haar.
Haar man staat er hulpeloos bij en wordt opgevangen door mijn collega.
De vrouw blijkt ernstig
gewond te zijn en heeft dringend medische hulp nodig.
Ik bestel met spoed de
ambulance en de brandweer en probeer de vrouw bij kennis te houden.
Van de auto zijn alle
airbags in werking getreden. Dat had gunstig geweest moeten zijn voor de vrouw, die nog in de gordel hangt.
Echter de voet van de
vrouw is ernstig verbrijzeld en verbrand. Haar been ligt in een hele rare stand, waarvan ik niets
begrijp.
Zelfs het ambulancepersoneel en het mobiel medisch
team, die de helikopter midden op de rijksweg hebben geparkeerd, begrijpen er in
eerste instantie niets van. Hoe is het mogelijk dat er zoveel letsel ontstaan is,
terwijl de aanrijding niet echt complex is. De ambulancemedewerkers vragen mijn
collega of hij aan de man wil vragen in welke positie de vrouw voor de
aanrijding in de passagiersstoel heeft gezeten. Dan blijkt dat zijn vrouw,
onderuit gezakt, met haar rechtervoet op het dashboard zat. Midden op de brug
moest haar man plotseling stevig remmen voor langzaam rijdend verkeer voor hen.
De caravan blijkt, na onderzoek later, te zwaar beladen te zijn geweest. Hierdoor
kon de man zijn auto niet tijdig meer tot stilstand brengen. Hij botste
vervolgens met een behoorlijke klap tegen de voor hem rijdende auto aan.
Dat verklaart voor de
hulpverleners het ernstige letsel bij de vrouw.
Door de plotselinge remmanoeuvre kon de vrouw,
doordat ze onderuit gezakt lag met haar voet op het dashboard, niet meer op
tijd normaal gaan zitten. De airbags in het dashboard traden bij de aanrijding
in werking door de klap. De voet van de vrouw werd door de passagiersairbag
geperst tussen het dashboard en de dakstijl. Verder komt er, bij het inwerking
treden van een airbag, enorme hitte vrij, wat dus ook de brandwonden verklaart
aan haar voet en been.
Ook heeft zij een
ernstige heupfractuur, doordat haar been met een enorme klap omhoog is
getrokken.
Ze wordt door de
brandweer uit haar benarde positie bevrijd en met spoed overgebracht naar een
ziekenhuis.
Kort daarna word ik
weer geconfronteerd met de kracht van een airbag. In dorp X rijdt een
automobilist tegen de achterzijde van zijn voorganger aan. Zijn hond zit los
naast hem op de voorstoel en belandt met zijn kop tussen het dashboard en de
voorruit. Door de kracht van de botsing wordt de airbag geactiveerd en de kop
van de hond komt tussen de airbag en het dak terecht. De hond is op slag dood.
Sinds die ongelukken
krijg ik de rillingen bij het zien van mensen die “relaxed” hun benen of voeten
op het dashboard hebben liggen of die, nog erger, met een kind op schoot autorijden.
Ik geef deze mensen dan
ook een stopteken, wat nogal eens verbaasde gezichten oplevert waarom ze aan de
kant gezet worden door de politie. Als ik de mensen dan wijs welke ernstige
gevolgen een voet op het dashboard of een kind op schoot kan hebben, zie je ze
toch verbleken bij de gedachte.
Ik weet zeker dat er lezers zijn die na het lezen van deze blog zich wel drie keer zullen bedenken om hun voeten op het dashboard te leggen of een kind op schoot te nemen op de voorstoel.