Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 20 januari 2014

Airbags, levensreddend of levensgevaarlijk?

Er rijden niet veel auto’s meer rond die niet zijn uitgerust met een airbag. Een airbag is een geweldige uitvinding, die slachtoffers van een ongeval een hoop letsel kunnen besparen. Maar tegelijkertijd is een geactiveerde airbag levensgevaarlijk wanneer de slachtoffers zich niet op de goede manier in de auto zitten.

Zo krijgen we een melding van een aanrijding met gewonden op de rijksweg. Er zouden meerdere auto’s  bij betrokken zijn.
Ter plaatse treffen we twee auto’s aan, waarvan één van de auto’s op zijn kant ligt met daarachter nog een brokstuk van iets wat ooit een caravan is geweest.
Over alle rijstroken ligt het gehele interieur van de caravan verspreid, kortom een chaos.
In de auto, die op z’n kant ligt, zit een slachtoffer. Het is een vrouw en ik ontferm me over haar. Haar man staat er hulpeloos bij en wordt opgevangen door mijn collega.
De vrouw blijkt ernstig gewond te zijn en heeft dringend medische hulp nodig.
Ik bestel met spoed de ambulance en de brandweer en probeer de vrouw bij kennis te houden.
Van de auto zijn alle airbags in werking getreden. Dat had gunstig geweest moeten zijn voor  de vrouw, die nog in de gordel hangt.
Echter de voet van de vrouw is ernstig verbrijzeld en verbrand. Haar been ligt  in een hele rare stand, waarvan ik niets begrijp.
Zelfs  het ambulancepersoneel en het mobiel medisch team, die de helikopter midden op de rijksweg hebben geparkeerd, begrijpen er in eerste instantie niets van. Hoe is het mogelijk dat er zoveel letsel ontstaan is, terwijl de aanrijding niet echt complex is. De ambulancemedewerkers vragen mijn collega of hij aan de man wil vragen in welke positie de vrouw voor de aanrijding in de passagiersstoel heeft gezeten. Dan blijkt dat zijn vrouw, onderuit gezakt, met haar rechtervoet op het dashboard zat. Midden op de brug moest haar man plotseling stevig remmen voor langzaam rijdend verkeer voor hen. De caravan blijkt, na onderzoek later, te zwaar beladen te zijn geweest. Hierdoor kon de man zijn auto niet tijdig meer tot stilstand brengen. Hij botste vervolgens met een behoorlijke klap tegen de voor hem rijdende auto aan.
Dat verklaart voor de hulpverleners het ernstige letsel bij de vrouw.
Door de plotselinge remmanoeuvre kon de vrouw, doordat ze onderuit gezakt lag met haar voet op het dashboard, niet meer op tijd normaal gaan zitten. De airbags in het dashboard traden bij de aanrijding in werking door de klap. De voet van de vrouw werd door de passagiersairbag geperst tussen het dashboard en de dakstijl. Verder komt er, bij het inwerking treden van een airbag, enorme hitte vrij, wat dus ook de brandwonden verklaart aan haar voet en been.
Ook heeft zij een ernstige heupfractuur, doordat haar been met een enorme klap omhoog is getrokken.
Ze wordt door de brandweer uit haar benarde positie bevrijd en met spoed overgebracht naar een ziekenhuis.

Kort daarna word ik weer geconfronteerd met de kracht van een airbag. In dorp X rijdt een automobilist tegen de achterzijde van zijn voorganger aan. Zijn hond zit los naast hem op de voorstoel en belandt met zijn kop tussen het dashboard en de voorruit. Door de kracht van de botsing wordt de airbag geactiveerd en de kop van de hond komt tussen de airbag en het dak terecht. De hond is op slag dood.

Sinds die ongelukken krijg ik de rillingen bij het zien van mensen die “relaxed” hun benen of voeten op het dashboard hebben liggen of die, nog erger,  met een kind op schoot autorijden.
Ik geef deze mensen dan ook een stopteken, wat nogal eens verbaasde gezichten oplevert waarom ze aan de kant gezet worden door de politie. Als ik de mensen dan wijs welke ernstige gevolgen een voet op het dashboard of een kind op schoot kan hebben, zie je ze toch verbleken bij de gedachte.
Ik weet zeker dat er lezers zijn die na het lezen van deze blog zich wel drie keer zullen bedenken om hun voeten op het dashboard te leggen of een kind op schoot te nemen op de voorstoel.

29 opmerkingen:

  1. Wij zitten altijd in de gordels en zitten goed. Bij school kom je ouders tegen, die de kids los op de voorstoel laten zitten en dan nog handheld gaan zitten bellen terwijl ze vol gas wegrijden. Krijg je nog een grote mond als je er iets van zegt. Ik kan me voorstellen dat jullie lelijke dingen te zien krijgen. Mijn vraag is dan: hoe gaan jullie er mee om?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thea, ik ben gestopt met het waarschuwen van ouders bij school. Er helpt maar één ding, hoe vervelend ook, en dat is bekeuringen schrijven. Maar dat levert inderdaad weer de nodige opmerkingen op of we niets beters te doen hebben. Dat moeten ze toch zelf weten? Het is hun kind tenslotte. Tja...

      Verwijderen
  2. Ik krijg er de rillingen van.
    Moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens met mijn voeten op het dashboard zit, maar na jouw verhaal ga ik dat niet meer doen.
    Bedankt voor de waarschuwing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat gelukkig meestal goed. Je kunt niet alles weten, maar ik kan me goed voorstellen dat jullie je, na het lezen, bedenken zullen voordat je je voet op het dashboard plaatst

      Verwijderen
  3. Net als wat Anneke zegt, krijgt ik hier ook rillingen van en zal ik ook nooit meer mijn voeten op het dashboard zitten. Ik heb me nooit beseft wat voor ernstige verwondingen het kan opleveren bij een ongeluk. Ik schrik er toch best wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat gelukkig meestal goed. Je kunt niet alles weten, maar ik kan me goed voorstellen dat jullie je, na het lezen, bedenken zullen voordat je je voet op het dashboard plaatst

      Verwijderen
  4. ook ik zat op de lange reis richting ons vakantie plekje met mijn voet op het dashboard...ik zal voortaan aan dit verhaal denken.ik heb nooit beseft hoe ernstige de gevolgen hiervan kunnen zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat gelukkig meestal goed. Je kunt niet alles weten, maar ik kan me goed voorstellen dat jullie je, na het lezen, bedenken zullen voordat je je voet op het dashboard plaatst

      Verwijderen
  5. Wow, bedankt voor de eye opener!
    Nooit meer mijn voeten op het dashboard. Bij deze ook mijn vrienden gewaarschuwd op Facebook. En als ik bekenden zo zie zitten zal ik ze zeker dit laten lezen! Nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit ook graag met mijn voet op het dashboard bij een lange rit. Erg gevaarlijk blijkt nu! Tevens ben ik wel eens te lui om de hond in de gordel te doen maar hier zal ik ook veel beter op gaan letten vanaf heden! Is het overigens strafbaar om de hond los op de voorstoel te hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Lotte, het is niet strafbaar om een hond los op de stoel te hebben. Je ziet echter wel wat voor gevolgen het kan hebben. Waar een blog weer niet goed voor is !

      Verwijderen
    2. Inderdaad, ik heb haar van de week gelijk in de gordel gedaan!

      Verwijderen
  7. Kinderen horen inderdaad gewoon in de stoel te zitten. Ik heb ook zo'n vriendin. Voor alle kinderen autostoeltjes, maar geen gordeltjes om en wel 160 rijden op de snelweg. Ik snap dat niet.

    Maar over voeten op het dashboard.... Mijn ouders hebben ooit een aanrijding gehad in een auto zonder airbag. Mijn moeder zat ook met haar benen omhoog, en achteraf heeft het haar benen gered. Want de auto zat tot de stoel in elkaar gevouwen. Maar dat is natuurlijk iets heel anders als met een airbag, die dingen zijn goed, maar soms ook levensgevaarlijk inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar tegenwoordig zijn de airbags er nou eenmaal. En dan moet je ze een bekeuring geven voor losse kindertjes, dat zijn wij de boosdoeners !

      Verwijderen
  8. Zelfde is dat mensen altijd met de hand op het stuur zitten.. Airbag bam en arm vol tegen je bakkes aan. Het is niet voor niets die kwart over 9 stand.. (en niet10 over 11.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij is altijd vertelt dat het 10 over 10 moest zijn omdat je dan het snelste kan reageren. Ik heb nooit iets gehoord over een airbag bij dat verhaal...?

      Verwijderen
    2. Het was altijd 10 over en 10 voor maar door de airbags is het veranderd in 15 voor en over. Daarbij kan je bij de 15 houding op het stuur ook nooit te ver sturen als je aan het slippen bent. vaak rukt iemand het stuur om en vlieg je de andere kant op. Met de 15 houding voorkom je dit bijna altijd. Een slipcursus is heel leerzaam over je houding achter het stuur en wat voor gevolgen een airbag kan hebben ingeval van een verkeerde houding!

      Verwijderen
  9. Piet, ik wil je bedanken voor de duidelijke, trieste en mooie verhalen die je schrijft over, naar mijn mening, het mooiste maar zwaarste vak wat er bestaat. Als collega herken ik veel situaties die jij zo goed beschrijft. Ik heb al meerdere van jouw verhalen gedeeld via Facebook om mensen bewust te maken van de moeilijke taken van de politie. Maar ook als waarschuwing, zo ook dit verhaal. Bedankt en ga vooral door met je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ga vooral door met verhalen, Piet! Ik lees ze graag.
    Misschien kun je ooit nog 's een boekje uitgeven ;)
    Het boek "Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis..." zul je ook vast wel kennen.
    Via de RSS-feed komen worden je verhalen direct op m'n FB-timeline gedeeld, zodat nog meer mensen mee kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer het politievak ook eens anders te belichten. Het gaat altijd over die bekeuring die ze ooit gehad hebben. Bekeuringen geven is een fractie van het veelzijdige vak. En nog gratis advies ook! En een boek uitgeven denk ik niet. Bloggen is veel leuker en gratis voor de lezers. Plezier is een hoop waard ! En inderdaad is het boek wat je noemt een prachtig geschreven boek. Het is een aanrader !

      Verwijderen
  11. Stom is dat mijn 1e reactie is dat ik blij ben dat wij zo´n oude auto hebben...terwijl ik weet dat airbags ook zo vaak helpen... Lees je verhalen graag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerrina, ik hoop er nog een tijdje mee door te gaan !

      Verwijderen
  12. En ik telkens maar uitleggen aan vrienden en (schoon)familie waarom ik dus niet dat kleine stukje mee wil in de auto als er geen autostoeltje voor mijn zoontje is.
    "dat kan toch wel?" "wat kan er nou gebeuren?" "vertrouw je ons dan niet?" "het is een klein stukje joh!" of de leukste: "doe niet zo overbezorgd".

    Ik heb hem op mijn facebook page gedeeld. Ik blijf respect hebben voor jullie werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja, had er al steeds vraagtekens bij als ik op de snelweg passagiers met de voeten op het dashboard zag zitten.. Leek mij nogal oncomfortabel en het leek me ook niet echt veilig. Nu weet ik dus zeker dat het niet veilig is en zal ik passagiers in mijn taxi dat ook verbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oeps dit deed ik met onze oude auto dus regelmatig.... ben nu wel even met de neus op de feiten gedrukt... kinderen mochten nooit voor bij mij altijd tot hun 6de 7de in hun eigen zitje met gordel en deden ze die af dan gingen we niet weg. Makkelijk zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Piet, dankjewel voor de verhalen! Ik wil er als hulpverlener graag aan toevoegen dat wanneer 1 van de 2 airbags zijn geactiveerd, er een gevaar schuilt. De bestuurder heeft de aanrijding overleeft, dankzij de airbag. Het portier is echter niet open te krijgen, dus via de andere kant hem eruit halen. Mijn collega zet zijn hand op de bijrijders stoel en .... BAM!!! De 2e airbag! Met een gebroken kaak , gekneusde nek is hij er nog goed vanaf gekomen! Mensen wees voorzichtig.....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik las je ingezonden stukje in de Kampioen. Gelijk dit blog opgezocht.
    Zelf heb ik, voor de BHV, eens een airbag zien klappen, als proef, bij de brandweer. Dat ding is echt rap open! Ze lieten ook filmpjes zien, van oa een brandweerman die een klap kreeg. Kan je zeggen dat ik erna een tijdje heel ongemakkelijk achter het stuur zat. En vanaf die tijd ben ik zeer fel op bijrijders die niet fatsoenlijk zitten.
    Ik denk dat verhalen als de jouwe en filmpjes eens beter bekend moeten worden. Bijvoorbeeld op ouderavonden op school.

    BeantwoordenVerwijderen