Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 22 augustus 2016

Niks aan de hand

Hoog energetisch letsel kan desastreus zijn. Dat klinkt heel moeilijk, maar vrij vertaald betekent het dat een ‘eenvoudige’ aanrijding levensgevaarlijk kan zijn. “Oh, niks aan de hand hoor!” wordt mij gezegd als ik ter plaatse kom.





Ik krijg een melding van een aanrijding, waarbij een auto een voetganger op de voetgangersoversteekplaats (zebra) heeft geschept. Het valt mee, volgens de melder.

Als ik ter plaatse ben, zie ik een auto staan waarvan de motorkap is gedeukt en de voorruit verbrijzeld. Ik zet mijn motor neer en vraag direct waar het slachtoffer is. De man die ik aanspreek, wijst naar een forse man die op straat zit en druk aan het praten is met iemand. Onmiddellijk loop ik naar hem toe en vraag hoe het met hem gaat. “Het gaat prima, niks aan de hand hoor” zegt hij. Maar gezien de enorme klap die het geweest moet zijn, vraag ik om een ambulance. Intussen vraag ik de man om zijn gegevens, maar ik verzoek hem met klem om niet teveel bewegingen te maken met zijn nek en lichaam. Als ik de schade bekijk, verwondert het me dat hij er zo springlevend bij zit.
Maar schijn bedriegt, want bij een dergelijke botsing komt heel veel energie vrij die diep in het lichaam kan doordringen.
Voordat de ambulance arriveert, praten we gezellig en ontspannen over van alles en nog wat.

Als de ambulance ter plaatse komt besluit het ambulancepersoneel om hem te ‘planken’. Hij wordt stevig vastgesnoerd, zodat hij geen vin kan verroeren. De man vindt het eigenlijk allemaal niet nodig en sputtert nog een beetje tegen. We tillen hem gezamenlijk op de brancard en zo gaat hij de ambulance in.

Voor de zekerheid laat ik de collega’s van de VOA (verkeersongevallenanalyse) onderzoek doen op de plaats van het ongeval en alle sporen vastleggen. Ik hoor de bestuurder als verdachte. Als ik klaar ben, maak ik op het bureau een eenvoudige mutatie aan in het systeem met de gegevens van het slachtoffer en de bestuurder. Bij de opmerkingen noteer ik dat ik de rest morgen zal klaarmaken.

’s Avonds om 23:00 uur gaat mijn telefoon. Het is de chef van dienst. Hij vertelt dat er weinig informatie van de aanrijding in het systeem staat. Alleen de personalia van de betrokkenen. Verbaasd vraag ik waarom hij mij zo laat daarover belt. De woorden die hij vervolgens zegt, slaan in als een bom. Het slachtoffer is overleden. Ik schreeuw haast door de telefoon: “Wat? Dat kan toch niet!”

Maar toch is het waar. Het slachtoffer is bij aankomst in het ziekenhuis onwel geworden, gereanimeerd en met spoed geopereerd. Hij bleek ernstige inwendige bloedingen te hebben gekregen en overleed ondanks onmiddellijk ingrijpen.

Ik slaap die nacht slecht. Ik kan het maar niet geloven.

12 opmerkingen:

  1. Beste Piet, ik hoop dat het voor jou al weer wat beter gaat.. lijkt me erg lastig om toch mee temaken. Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piet je deed je best en je eerste ingeving gaf je helaas gelijk. Sterkte met het verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik leef met je mee!!!! Lijkt mij echt zwaar ben blij met alle hulpdiensten die steeds maar weer klaar staan ondanks alle ellende die ze meemaken!! Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan je alleen maar sterkte wensen. Wat Ard al zegt, je deed je best, meer kon je niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen vergeten nog wel eens hoe adrenaline een lichaam kan beinvloeden bij zwaar letsel, waardoor het lijkt alsof het slachtoffer nauwelijks last lijkt te hebben.
    En mensen vergeten ook hoe zwaar het voor een agent is om te horen dat een slachtoffer is overleden die hij juist heeft geprobeerd te redden.
    Maar bedenk wel dat er heel veel mensen alsnog gered worden door het goede werk van de Nederlandse politie. Het is een zware baan maar ik heb vertrouwen in die pet-dragers! ;-)
    Sterkte met het verwerken ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjee wat heftig zeg ik kan me voorstellen dat je niet goed hebt geslapen. Heel goed om toch een ambulance in te schakelen. Heftige baan. Zo zit je met iemand te praten en het volgende moment leeft hij niet meer. Echt triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer zo'n bijzonder verhaal Piet.Jullie maken wat mee als onderbetaalde dienders.Wat mij betreft mag er wel wat meer respect zijn voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een associatie met al 35 jaar één van de drie aller beste drummers op aarde - Neil Peart van de wereldberoemde Canadese band RUSH- die ook een fervent motorrijder is- heeft enige jaren geleden in 1 seconde zijn geliefde echtgenote en twee dochters verloren in een hevige verkeerscrash. In diep trauma heeft Peart gekozen om een jaar alleen met zijn motor de wereld over te toeren-- om de bovenmenselijke klap van dat verlies te trachten verwerken... Een blog bijgehouden en de band heeft er een nummer over geschreven... soms ben jij als motoragent ook alleen... ook een 'ghost rider'... in zie zin, dat je er initieel als motor agent (brigadier)- vaak alleen voor staat, als eerste arriveert bij een ernstig ongeval.
    Diep respect en bewondering Piet!

    Voor jou de song-

    GHOST RIDER

    Pack up all those phantoms
    Shoulder that invisible load
    Keep on riding north and west
    Haunting that wilderness road
    Like a ghost rider

    Carry all those phantoms
    Through bitter wind and stormy skies
    From the desert to the mountain
    From the lowest low to the highest high
    Like a ghost rider

    Keep on riding North and West
    Then circle South and East
    Show me beauty, but there is no peace
    For the ghost rider

    Shadows on the road behind
    Shadows on the road ahead
    Nothing can stop you now

    There's a shadow on the road behind
    There's a shadow on the road ahead
    Nothing can stop you now

    Sunrise in the mirror
    Lightens that invisible load
    Riding on a nameless quest
    Haunting that wilderness road
    Like a ghost rider

    Just an escape artist
    Racing against the night
    A wandering hermit
    Racing toward the light

    From the White Sands
    To the Canyonlands
    To the redwood stands
    To the Barren Lands

    Sunrise on the road behind
    Sunset on the road ahead
    There's nothing to stop you now
    Nothing can stop you now

    There's a shadow on the road behind
    There's a shadow on the road ahead
    Nothing can stop you now...


    https://youtu.be/i-kkHQpkhIs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik probeer vaak mensen wat meer bewust te maken van de gevaren van zulk onzichtbaar letsel. Zulke dingen bestaan ook in de vorm van hersenletsel.

    BeantwoordenVerwijderen