Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 1 augustus 2016

Joehoe

Politieagenten beledigen is aan de orde van de dag. De meningen over wat belediging is, lopen soms uiteen. Maar het woord “kanker” met alle aanvullingen erbij vind ik vreselijk. Soms wens ik de beledigers toe om het eens te ervaren wat die vreselijke ziekte teweeg brengt, door een werkstraf op de afdeling Oncologie van een ziekenhuis.

Tijdens een surveillance, ’s avonds laat in het donker, zien mijn collega Arno en ik een groep jongelui ‘hangen’ onder de overkapping van een laad/losplaats van een supermarkt. Eén van de jongens staat te urineren tegen de muur van de supermarkt. Als we keren, zien we de groep uiteenstuift, maar de urinerende jongeman hebben we te pakken. Deze wordt voorzien van een rijksbeloning. Terwijl we hem staan op te schrijven, staat één van de andere jongens een stuk verderop te schreeuwen, in het bijzijn van zijn vrienden. Hij is het kennelijk niet met de gang van zaken eens. De woorden die hij gebruikt zijn ver beneden peil en zijn duidelijk hoorbaar gericht tegen ons. Het woord “kanker” wordt veelvuldig gebruikt en natuurlijk doet hij dit buiten bereik van ons. Zo’n held is het wel.

Mijn nekharen gaan overeind staan en ik ben vastbesloten om hem te pakken. Ik kan nog net niet de gedachten van Arno lezen, maar aan zijn gezicht te zien denkt hij er hetzelfde over.

Als we klaar zijn met de bekeuring lopen we in de richting van onze belediger.
Deze zet het op een lopen en rent naar de hoek van de supermarkt. Daar staat onze held, achter een muur en om het hoekje kijkend. We verzinnen een list. Ik roep naar Arno dat we een spoedmelding krijgen. We rennen samen naar de politieauto en vertrekken met ‘toeters en bellen’.

Met een omweg parkeren we onze auto aan de andere kant en we lopen behoedzaam het winkelcentrum op. Onze belediger blijkt nog steeds op dezelfde hoek te staan, kennelijk toch niet helemaal zeker van zijn zaak. Hij kijkt steeds om de hoek heen. Nu komen we echter van de andere kant aanlopen. Arno stoot me aan en grijnst van oor tot oor. Ik fluister dat ik hem zal verrassen en sluip naar hem toe.

Als ik vlak bij hem ben, roep ik hard:  “Joehoe, hier zijn we!” Hij schrikt zich rot, is even uit het veld geslagen en zet het dan op een lopen. Na gezellig een stukje meegrend te hebben, vraag ik hem te stoppen. Bij het naar achteren kijken, ziet hij een betonnen paaltje in het wegdek over het hoofd. Hij knalt ertegenaan en smakt op het wegdek. Met geschaafde knieën en armen en een geschaafd gezicht wordt hij door mij geboeid. De grote mond is voorbij. Jammerend zit hij achterin onze politieauto. Ik moet u eerlijk bekennen dat we ons lach niet in konden houden, onderweg naar het bureau. Mijn gevoel voor medelijden en emphatie is ver te zoeken. Op het politiebureau wordt hij nagekeken door de politiearts.

Zoals bij elke minderjarige mogen de ouders hun kind op komen halen op het politiebureau. Nadat het proces-verbaal van belediging klaar is wordt de jongen in vrijheid gesteld. In de hal van het politiebureau ontmoet ik de ouders. In plaats van een boze blik naar hun zoon krijg ik een boze blik. Wat hebben wij gedaan met hun zoon? Diverse keren probeer ik de situatie uit te leggen, maar helaas. Ik wens ze een prettige dag, veel succes en loop weg. Sommigen valt geen eer aan te behalen.

volgende blog 22/08
 

52 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat die jongen zich de volgende keer wel bedenkt. Dat hoop ik in ieder geval wel. Respect is ver te zoeken helaas, tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook. Ben het met je eens, respect is tegenwoordig heel ver te zoeken.

      Verwijderen
    2. Van de politie ook. Wat een betweterige wijsneus is deze Piet Kats.

      Verwijderen
    3. Aan de reactie van de ouders te merken is het gedrag van deze jongeman wel verklaarbaar.
      En Skeggi is denk ik uit hetzelfde hout gesneden....
      Een grote mond, geen respect, maar zodra ze achterin de wagen zitten liggen jammeren...

      Verwijderen
    4. Aan de reactie van de ouders te merken is het gedrag van deze jongeman wel verklaarbaar.
      En Skeggi is denk ik uit hetzelfde hout gesneden....
      Een grote mond, geen respect, maar zodra ze achterin de wagen zitten liggen jammeren...

      Verwijderen
    5. 'Skeggi' kan onder een pseudoniem natuurlijk alles roepen hier.
      Advies aan agent Piet,alleen reacties onder echte naam hier kunnen plaatsen.

      Verwijderen
  2. Op het gevaar af de hele goegemeente over me heen te krijgen: ik vind het een slechte zaak om gradaties aan te brengen in scheldwoorden.
    Mensen gaan dood aan allerlei ziekten, en ik vind geen enkele ziekte belangrijker of erger dan een andere. Ik schrik me een hartverzakking is voor iemand misschien net zo pijnlijk als schelden met kanker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om te beginnen is een hartverzakking (medisch bestaat het niet eens) niet ernstig, maar een soort nep hartinfarct. Bovendien wordt dat in een spreekwoord gebruikt: ik schrik me... Daarnaast wordt er wel met andere ziektes gescholden wat inderdaad niet prettig is, wel zijn deze ziektes of niet meer bestaand of inmiddels anders genoemd: teringlijer, tyfus, etc. Kanker is op dit moment gewoon een veel gebruikt scheldwoord en erg vervelend. ALS oid is ook een vreselijke ziekte maar wordt eigenlijk niet gebruikt voor schelden.

      Met vr gr een kankerlijer (letterlijk ja).

      Verwijderen
    2. Ik wens u van harte beterschap en hoop dat u spoedig zult genezen van deze rotziekte.

      Verwijderen
  3. Op het gevaar af de hele goegemeente over me heen te krijgen: ik vind het een slechte zaak om gradaties aan te brengen in scheldwoorden.
    Mensen gaan dood aan allerlei ziekten, en ik vind geen enkele ziekte belangrijker of erger dan een andere. Ik schrik me een hartverzakking is voor iemand misschien net zo pijnlijk als schelden met kanker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tsss. Idd respectloos. Kan je zien waar de jongen het van heeft. 'Goed' voorbeeld doet goed volgen...
    Ik heb respect voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In het bijzijn van zijn/hun "vrienden" staat het kennelijk stoer om deze ziekte als scheldwoord te gebruiken. En thuis zijn dat soort blagen blijkbaar niet anders gewend. En idd, deze minkukels zijn nog te laf om te blijven staan ...

    Een pittige werkstraf in het Daniël den Hoed-kliniek, alsmede een gesprek met een paar patiënten, zou wellicht helpen om die snotneuzen te doen beseffen dat wat zij te pas en te onpas als scheldwoord gebruiken, voor een ander behoorlijk confronterend is.
    Zulk verwerpelijk gedrag hoef jij -en je collega's niet te pikken.
    Respect voor jullie, en voor jouw verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk blijft hij op afstand. Jij en je collega's hebben van de staat een dienstwapen gekregen en zijn praktisch onaantastbaar. Ik ben een braaf burger, betaal mijn belasting en volg de regeltjes. Maar ik houd het liefst een zo groot mogelijke afstand tussen mij en de waakhonden van de staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hele verhaal geeft trouwens aan dat hij terecht afstand hield. Maar goed, een politieagent is nog er volgens mij nog nooit van beschuldigt een intellectueel te zijn. Ga je schamen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat jij je moet schamen.lees deze blogs dan niet.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat jij je moet schamen.lees deze blogs dan niet.

      Verwijderen
    3. Ik denk dat jij je moet schamen.lees deze blogs dan niet.

      Verwijderen
    4. Ik denk dat jij je moet schamen.lees deze blogs dan niet.

      Verwijderen
    5. Skeggie mag van mij ook aan de chemo gelegd worden! Geen verstand!

      Verwijderen
    6. Skeggie mag van mij ook aan de chemo gelegd worden! Geen verstand!

      Verwijderen
  8. Ach, ik heb zelf behandeld voor kanker en vind t schelden met kanker niet erger dan vloeken. Tenslotte zegt het meer over (het niveau) van degene die het woord gebruikt dan over u. Gewoon heel dom dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge jonge wat een helden, een minderjarige besluipen omdat die twee zich beledigd voelen. Ik zal niet met kanker gaan schelden maar hoop echt dat jullie aids krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn allebei ziektes geen scheldwoorden... je laat alleen maar zien hoe dom je bent.

      Verwijderen
    2. Het zijn allebei ziektes geen scheldwoorden... je laat alleen maar zien hoe dom je bent.

      Verwijderen
    3. Je hebt het voor elkaar Robin: je bent definitief de domste reageerder op deze blog!

      Verwijderen
    4. We hebben nogal wat tokkies in NL als ik het hier zo lees.Jammer Piet dat je ook bezoekers van zo'n laag niveau hier krijgt.

      Verwijderen
    5. Ooh mijn God zijn jullie nu echt serieus met mij ? Ieder mens met een beetje niveau en verstand begrijpt dat mijn reactie niets meer als provocerend is. Mocht ik iemand beledigd hebben mijn oprechte excuus

      Verwijderen
    6. Ooh mijn God zijn jullie nu echt serieus met mij ? Ieder mens met een beetje niveau en verstand begrijpt dat mijn reactie niets meer als provocerend is. Mocht ik iemand beledigd hebben mijn oprechte excuus

      Verwijderen
  10. Wat ik lastig vind is dat zo'n jong weinig meer dan een afdruk van zijn omgeving is. Als die de politie tot kwaaie boeman verklaart doet ie mee en als niemand vertelt dat dat strafbaar is, des te erger. Jullie optreden leidt hier niet tot respect of begrip, alleen tot angst en woede, zelfs bij de ouders die zo te lezen onderdeel van het probleem zijn. Is dit bedoeld om brave burgers te kweken, of om de 'niet te redden' onderklasse in het gareel te houden? Uiteraard helemaal eens dat schelden e.d. over de schreef is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als overlevende die haar man, moeder, ooms en tantes en heel veel dierbare vrienden aan kanker verloor spreek ik heel vaak en veel jongeren hierop aan. Ik ben zelf daarna wel eens uitgemaakt voor kankerlijer of kankerhoer... Soms schelden kinderen van 7, 8 jaar er al mee. DIEPTRIEST! En dan zijn er hier van die onbenullige sukkels die het normaal vinden maar dat de politie actief reageert vinden ze niet normaal... wat klopt hier niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het erg logisch dat de politie hierop reageert, maar twijfel wel of deze aanpak werkt. Vraag is natuurlijk of ze alternatieven hebben om deze jongens aan te pakken.

      Verwijderen
    2. Je moet ook de ouders hier op aanspreken,desnoods met een (verplichte) cursus opvoeding.

      Verwijderen
  12. Als overlevende die haar man, moeder, ooms en tantes en heel veel dierbare vrienden aan kanker verloor spreek ik heel vaak en veel jongeren hierop aan. Ik ben zelf daarna wel eens uitgemaakt voor kankerlijer of kankerhoer... Soms schelden kinderen van 7, 8 jaar er al mee. DIEPTRIEST! En dan zijn er hier van die onbenullige sukkels die het normaal vinden maar dat de politie actief reageert vinden ze niet normaal... wat klopt hier niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is niet zo heel moeilijk. De politie zijn handhavers. Ze zien een jongen urineren tegen een supermarkt. Terecht dat deze jongen een prent krijgt. Vervolgens uitgescholden worden door gappies met wat voor woord dan ook, geeft aan dat deze gappies geen enkele respect tonen. Terecht dat ook deze jongen dan een prentje krijgt.
    Je kan het daar niet mee eens zijn, dat kan en je heb de vrijheid om dat hier te uiten.
    Dat je dat hier doet met scheldwoorden of allerlei verwensingen naar deze agenteb toe, geeft alleen je brevet van onvermogen aan. Totaal geen respect en het verstand van een kiezelsteen.
    Maar ja, het is natuurlijk "stoer" als je tegen je vriendjes kan zeggen dat je de "wouter" (want zo noem je die dan) uitgescholden heb.
    Persoonlijk vind ik je dan een zielig persoontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is niet zo heel moeilijk. De politie zijn handhavers. Ze zien een jongen urineren tegen een supermarkt. Terecht dat deze jongen een prent krijgt. Vervolgens uitgescholden worden door gappies met wat voor woord dan ook, geeft aan dat deze gappies geen enkele respect tonen. Terecht dat ook deze jongen dan een prentje krijgt.
    Je kan het daar niet mee eens zijn, dat kan en je heb de vrijheid om dat hier te uiten.
    Dat je dat hier doet met scheldwoorden of allerlei verwensingen naar deze agenteb toe, geeft alleen je brevet van onvermogen aan. Totaal geen respect en het verstand van een kiezelsteen.
    Maar ja, het is natuurlijk "stoer" als je tegen je vriendjes kan zeggen dat je de "wouter" (want zo noem je die dan) uitgescholden heb.
    Persoonlijk vind ik je dan een zielig persoontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schandalig maar wel top opgelost. Jammer voor die knul dat hij onderuit ging maar volgende keer zal hij zich waarschijnlijk wel bezinnen. De ouders werden die nog toegesproken op hun gedrag later

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig geschreven! en ja laat die gasten maar eens op de afdeling oncologie gaan kijken, hoewel ik betwijfel of ze het ( willen ) snappen. En de ouders ... net zo hard mee sturen, als het een van mijn kinderen was geweest had hij ( of zij ) nog niet jarig geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldige actie van deze agenten kan me voorstellen na de ergenissen dat je vervolgens dankbaar bent voor karma en je je lachen niet meer in kunt houden.

    Uiteraard het standaard type ouders we hoeven er niet eens meer naar te vragen de huizen waar ze wel voeding krijgen maar het op vergeten.

    Dit komen we te vaak tegen en daarom inderdaad boete aan een ieder die het woord ook nog maar in zijn mond neemt.

    Heb respect en kun je dat niet cursusje respect is snel gegeven ����

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mensen die deze ziekte als scheldwoord gebruiken moeten worden geïnjecteerd met de ergste vorm ervan...
    Het houdt niet op, niet vanzelf..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. zo dat is nog eens een helden daad van de agent.
    Ze moeten eens weten wat kanker inhoud ,Ben zelf kanker patient
    Vreselijk om daar dan ook nog eens een scheld woord van te maken.
    Laat ze het maar zien wat het doet met mensen die het echt hebben misschien denken ze na voor ze het weer zeggen. IK HOOP HET

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zo dat is nog eens een helden daad van de agent.
    Ze moeten eens weten wat kanker inhoud ,Ben zelf kanker patient
    Vreselijk om daar dan ook nog eens een scheld woord van te maken.
    Laat ze het maar zien wat het doet met mensen die het echt hebben misschien denken ze na voor ze het weer zeggen. IK HOOP HET

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zo dat is nog eens een helden daad van de agent.
    Ze moeten eens weten wat kanker inhoud ,Ben zelf kanker patient
    Vreselijk om daar dan ook nog eens een scheld woord van te maken.
    Laat ze het maar zien wat het doet met mensen die het echt hebben misschien denken ze na voor ze het weer zeggen. IK HOOP HET

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie actie jongens, fijn om te lezen dat jullie het zelf voor elkaar krijgen om plezier te hebben ik je werk.
    Ergens snap ik de eerste reactie van de ouders wel MAAR na uitleg van u zou de boze blik al snel moeten afwenden naar de zoon. Top werk

    BeantwoordenVerwijderen
  23. op straat gebeuren dingen met in het achterhoofd de invulling van dit blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik hoef niet eens te vragen naar de etnische achtergrond van deze jongen...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super net goed kanker is no way inmiddels hier een zoon van 10 rond lopen die 2 jaar lang heeft geknokt tegen kanker dus herkenbaar www.jesse.knokt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super net goed kanker is no way inmiddels hier een zoon van 10 rond lopen die 2 jaar lang heeft geknokt tegen kanker dus herkenbaar www.jesse.knokt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zulke gasten (inclusief Skeggie) mogen van mij een maand in het Anthonie van Leeuwenhoek ziekenhuis meehelpen. Inclusief de ouders als ze zo stom reageren
    Hen zelf 2 tantes aan kanker verloren en vindt dat geen enkele ziekte als scheldwoord mag worden gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen