Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

dinsdag 25 maart 2014

Op het nippertje......

Wat veel burgers niet weten, is dat de politie ontheffing (vrijstelling) heeft voor de verkeersregels, zoals omschreven in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (1990).

De meeste burgers denken dat de politie de verkeersregels alleen mag overtreden als we met zwaailicht en sirene rijden. Maar dit is een fabel, die we vervelend genoeg,  soms aan moeten horen als we de regels zonder zwaailicht en sirene overtreden. We mogen dus, zonder zwaailicht en sirene, door rood rijden, op het trottoir parkeren, een fiets/voetgangersgebied inrijden, zonder gordel rijden (wanneer je met een arrestant zit bijv.), een mobiele telefoon in de hand vasthouden tijdens het rijden, de maximum snelheid overschrijden enz. Er zijn een aantal uitzonderingen zoals spookrijden of langs gesloten (halve) spoorbomen rijden. De stelregel is dat we het overige verkeer niet (ernstig) in gevaar brengen en dat het voor de dienst noodzakelijk is. Maar u moet u voorstellen dat we bij een heterdaad verkrachting in een park MET zwaailicht en sirene aan komen rijden en we dan voor het park gaan stilstaan, omdat we geen ontheffing hebben om het park in te gaan. Wat denkt u, zullen we de dader dan nog gaan pakken? Of we rijden met ‘toeters en bellen’ naar een overval of een inbraak heterdaad. De verdachten horen ons van verre aankomen en zijn dan al lang en breed vertrokken. Ook een groot voordeel is dat er veel minder paniek is onder de weggebruikers als je zonder ‘toeters en bellen’ ergens langsrijdt, bijv. een linker/rechterrijstrook of een fietspad naar een kruising. Helaas kunnen we niet altijd uitleggen aan burgers wat voor melding we hebben als we op deze manier rijden, maar ik kan u verzekeren dat we dit niet doen om koffie te gaan drinken. We hebben strenge richtlijnen en worden ‘afgerekend’ als we onnodig het verkeer in gevaar brengen.

Het is een mooie zomerse avond en ik rij op de motor door een wijk in Rotterdam heen. Meestal neem ik ook de parken en fietsroutes voor mijn rekening, omdat de surveillanceauto’s daar niet kunnen komen. Tijdens surveillance in het park krijg ik soms te maken met burgers die zich irriteren aan het feit dat ik met een motor over een fietspad of door een park heenrijd. Nu hebben we de laatste tijd last van een man die vrouwen lastigvalt in het A park. Daar bovenop hebben we de laatste tijd ook opmerkelijk veel diefstallen met geweld, de zogenaamde berovingen. Ik besluit om na het avondeten door het betreffende park eens een gedegen surveillanceronde te maken.
Zichtbaar aanwezig zijn is één van de preventieve maatregelen, het verlaagt de kans op dit soort delicten. Meestal reageren burgers positief bij het zien van de politie, maar ik kom er weer een man tegen op z’n mountainbike die hevig misprijzend met zijn hoofd zit te schudden als we elkaar passeren.

Ik besluit om de man even aan te spreken en keer mijn motor. Ik rij achter hem aan en vraag of hij even wil stoppen. We staan stil en ik vraag hem waarom hij met zijn hoofd zit te schudden. Hij, ik zal hem Arie noemen, vertelt me dat hij zich ergert omdat ik met de motor in het park rijd. Ik mag helemaal niet in een park komen met een motor. Als hij zoiets doet wordt door ons onmiddellijk een bekeuring uitgeschreven. Hij is zichtbaar geïrriteerd, maar ik doe mijn best om hem te overtuigen. Ik leg hem uit dat ik voor de veiligheid van de burgers aanwezig ben en probeer boeven te vangen die zijn familie of partner lastigvallen. Ik vertel hem dat er de laatste tijd veel incidenten gebeurd zijn en dat we als politie vrijstelling of ontheffing hebben om overal te surveilleren. Ik vraag hem waarom hij zo boos reageert en hij vertelt mij dat hij de laatste tijd een aantal bekeuringen heeft gehad en daarom geïrriteerd is omdat hij mij met een motor in het park ziet rijden.

Dan gebeurt er iets waarin ik kan laten zien dat mijn aanwezigheid in het park nog zo gek niet is. Aan de overkant van het water staan een klein meisje van 3 jaar oud en haar broertje van 5 jaar oud bij de waterkant. Ik heb ze al gezien als ik met Arie in gesprek ben, maar zie dat een vrouw, kennelijk de moeder, een stukje verderop op een bankje met haar mobiele telefoon zit te bellen. Tijdens ons gesprek zie ik dat het meisje wel erg dicht met haar fietsje bij de waterkant komt en er plotseling invalt. Ik geef een brul, start mijn motor en scheur naar de plaats toe. Ik moet een klein stukje omrijden over een bruggetje heen, maar ben er vrij snel. Ik leg mijn motor in het gras neer en ren naar de plaats toe waar het meisje viel. Een open plek in het kroos verraad waar het meisje verdween. Met één been stap ik in de sloot en graai. Ik voel het lichaampje van het meisje en trek het er gelijk uit. Ze zit helemaal onder het kroos.De moeder staat op de kant te gillen en verstijfd. Gelukkig komt Arie op de mountainbike aangereden, smijt zijn fiets neer en komt aanrennen. Arie steekt me zijn hand uit en trekt ons op de kant. Ik leg het kind op het gras neer en tot mijn vreugde hoest en proest ze en begint te huilen. Ik roep naar de meldkamer dat ik zojuist een kind uit het water heb gevist en dat ik graag een ambulance ter plaatse wil, omdat ik het vermoeden heb dat het meisje mogelijk vies water in haar longen heeft gekregen. Dan wordt er een hand op mijn schouder gelegd en Arie kijkt me aan. Hij zegt : “Sorry mijnheer, het spijt me wat ik gezegd heb.” Ik vertel hem dat het goed is en vraag of hij even de moeder en het jongetje op hun gemak kan stellen. De ambulance arriveert en neemt het meisje en de moeder met haar broertje mee naar het ziekenhuis. Inmiddels komt er ook een politiewagen door het park aangereden. De collega’s nemen de fietsjes mee en brengen deze naar het woonadres.
Als ik omkijk zie ik Arie met een rood hoofd staan met mijn motor in zijn hand. Hij heeft inmiddels mijn zware motor overeind getild. Hij zegt: “Ik had wat goed te maken, van mij geen kwaad woord meer over de politie, dat was op het nippertje zeg!”

Ik bedank Arie ook hartelijk voor zijn hulp en geven elkaar lachend een hand.
Op het bureau stap ik met mijn motorkleding onder de douche en spoel het modderwater er vanaf.
Het meisje moest een nachtje in het ziekenhuis blijven en hield gelukkig aan het incident niets over.

Het is in meerdere opzichten een vruchtvolle dag geweest.

37 opmerkingen:

  1. Is een elektrische motorfiets voor surveillance geen oplossing? Snel, stil en schoon. www.electricmotorcycles.nl/brammo-modellen/empulse-le

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stel het voor bij de politietop, maar dan hebben we nog een lange (Europese) weg te gaan. Aanbesteding, gunning en testen, dan zijn we 10 jaar verder.

      Verwijderen
    2. Integendeel Piet. Je moet gewoon met een proef beginnen van 10 motoren. Ik denk dat de politie meteen kan meedingen voor een bewust milieu keurmerk. Eerst bewijzen dat dit een efficiente en vooral werkbare keuze is die onder alle omstandigheden goed in te zetten is en daarna pas verder gaan kijken om het huidige motoren park te gaan vervangen. Dat gaat geleidelijk en dat mag gerust 5 jaar in totaal in beslag gaan nemen. Wat denk je als je echt inbrekervolk achterna kan zitten als 'stille' motoragent . . . Ik ben voor!

      Verwijderen
  2. Je hebt er weer een prachtig bericht van gemaakt. Klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Piet,
    Wederom een mooi verhaal ut de praktijk. Ik begrijp het dilemma. Toch wil ik er wat aan toevoegen.

    Ondanks mijn begrip, zou ik ook graag zien dat er vanuit de politie begrip is voor de verkeerde beeldvorming. Juist omdat men niet weet, waarvoor gereden wordt op een busbaan (met eenzelfde snelheid als op de normale baan ernaast); juist omdat ken niet weet waar naar uitgekeken wordt in het park als daar een motoragent rijdt; juist omdat er geen begrip is voor telefoneren achter het stuur door een agent, terwijl de bijrijder niets doet.....(eigen waarneming)..... Juist daarom vraagt de burger ook om een zo terughoudend mogelijk beleid voor het gebruik ban die ontheffing..... Het onbegrip voor een bekeuring komt mede voort uit het 'vermeend oneigenlijk' gebruik van de ontheffing.

    Buiten bovenstaand, heel veel respect voor het soms ondankbare werk en soms juist dankbare werk, dat gedaan wordt door jullie!!

    Hartelijke groet,
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Johan, natuurlijk hebben wij begrip voor de verkeerde beeldvorming, maar wij vragen ook inlevingsvermogen van de burger voor onze werkzaamheden. Op FB had iemand via de site 112Puttershoek gevraagd waarom de politie altijd gebruik maakt van de busbaan op de N217 tussen Oud-Beijerland en Heinenoord. Ik heb als volgt geantwoord :
      Laten we voorop stellen dat we de vrijstelling nuttig gebruiken. Oa om het passerende verkeer te bekijken op de N217, zowel met het verkeer mee als tegengesteld. Wij scannen met onze ogen de voertuigen die we passeren in beide richtingen. Met de briefing krijgen we bepaalde info mee over verdachte voertuigen. Het voordeel dat we hebben is dat we vanaf de busbaan een goed overzicht hebben. Zien we een verdacht voertuig, dan kunnen we onmiddelijk keren en het voertuig staandehouden. Kun je je voorstelllen als we dat op de reguliere rijbaan gaan doen? Keren over de doorgetrokken streep met gevaar voor een aanrijding en een enorme irritatie van de burger of we wel gek geworden zijn ??? Burgers kijken (logisch) met heel andere ogen naar het gedrag van de politie. Maar welke info hebben wij zojuist gehad van de meldkamer? Er wordt ingebroken in Oud-Beijerland ! Ok snel omkeren en we rijden met spoed weer terug. Net voor de rotonde bij Oud-Beijerland zegt de meldkamer dat het geen inbraak is, maar de schoonmaker die de verkeerde code heeft ingetoetst. Wij halen het gas er weer af en gaan weer langzaam rijden. Einde melding. Maar wat ziet de burger? Wat is dat nou weer voor asociaal gedrag van de politie ??? Eerst keihard terugrijden en nu staan ze gewoon weer voor de rotonde te wachten, belachelijk ! Geloof mij nou, dit doe je niet voor je lol, maar voor je werk. Boeven vangen als het nodig is. Dus trek niet snel een conclusie. Hetgeen wat je ziet is niet altijd wat je denkt !! Dat geldt ook wat betreft terughoudendheid.
      Wij hebben strenge richtlijnen en zullen ons moeten verantwoorden als het fout gaat. Niemand zet zijn baan op het spel door onverantwoorde keuzes te maken. Wel gaat het eens fout, maar dan wordt er gedegen onderzoek verricht waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. En uiteraard geldt voor de hele maatschappij dat er in beroepsgroepen rotte appels zitten. En die moet je eruit halen, ook bij de politie. Ik kan nog steeds in de spiegel kijken en zal me ook verantwoorden bij burgers die klagen. En dan heb ik nog steeds vruchtvol gedaan.

      groetjes

      Piet

      Verwijderen
  4. Hallo Piet,

    Ik lees je blogs met veel plezier en respect.

    Er moet mij alleen iets van het hart. En ik spreek alleen uit eigen ervaring.
    In de grote steden betrap ik jouw collegas er vaak op dat zij zich niet aan de regel " voor de dienst noodzakelijk" houden.
    Je kan mij niet wijs maken dat als er parkeer plaatsen 10 meter verderop zijn. Men toch bij de eettent de auto op de stoep zet omdat dit voor de dienst noodzakelijk is. Die 10 meter is lopend best te overbruggen ook als dat voor de dienst noodzakelijk is.
    Of dat men de busbaan pakt omdat het bijna einde dienst is en daarna doodleuk bij het bureau parkeren. Ik weet het is muggezifterij. Maar dit soort incidenten vormen wel het beeld dat de burgerij over jouw collegas hebben.
    Des al niet te min. Alle respect voor de inzet en toewijding van jou en je collega's. En blijf vooral bloggen zodat wij ook de andere kant een keer kunnen lezen.
    met vriendelijke groet,

    Igor de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Igor,

      Ik verwijs je eveneens naar het antwoord wat ik gegeven heb op de reactie van Johan hierboven.
      Soms ontbreekt de tijd om burgers uit te leggen waarom je bepaalde dingen doe, waar normaal gesproken de burger voor opgeschreven wordt. We hebben wel eens meldingen, die na een kilometer gereden komen te vervallen, maar waarbij de burger je wel ziet staan. De reactie is dat we ons asociaal gedragen, waar zij normaal gesproken een bekeuring voor krijgen. Wat ik tegenwoordig veelvuldig doe? Ik sla dan rechts of linksaf, breek de spoedrit af en ben zodoende aan het zicht onttrokken van de burgers die dit hebben gezien. Eigenlijk best raar, omdat ik rechtmatig ben bezig geweest. Maar wel om gezeur te voorkomen. Maar er zijn collega's die dit weigeren en zeggen dat de burgers er ,maar moeten denken wat ze willen. Terwijl we toch allebei dezelfde melding hebben en in rechtmatige uitoefening van de dienst.
      Tja, wat moet ik er van zeggen? Er zit geen billboard achterop de politieauto die vertelt waarom we wat deden. Dus ga van het positieve uit.

      Verwijderen
  5. Beste Piet, kunt u contactopnemen met redactie@camilleri.nl ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. waarom word bv een kruispunt afgezet omdat een collega trouwt?
    of parkeren op gehandicapten parkeerplaats
    of even sirene en licht gebruiken om kruispunt over te gaan en vervolgens toeters en bellen uit rustig hun weg vervolgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat Piet kan antwoorden voor alle politieagenten in heel Nederland. Wat ik wel wel weet is dat wanneer de politie dit soort "overtredingen" begaat het echt wel nodig is. Ook de politie behoort zich aan regels te houden en ook daar wordt door het korps op gelet.

      Ik zie vaker foto's voorbij komen dat een surveillance auto geparkeerd staat op een invalide plek. Ik vraag mij dan altijd ten eerste af wanneer de foto is genomen, dag, datum tijdstip. Want hoe weet ik of deze agenten niet naar binnen zijn gevlogen om iemand te reanimeren. Wanneer er een 112 melding is en er moet snel gehandeld worden, hoeven we toch niet te verwachten dat de agenten hun auto netjes inparkeren op een plekje 2 straten van het incident af?

      Voor het meeste zal echt wel een verklaring zijn.

      Groeten!

      Verwijderen
    2. ik heb fotos van politie auto met datum en overzicht op gehandicapten parkeerplaats en eromheen wel 20 vrije plaatsen en gingen gewoon wandelen naar een festival terrein en praatje maken(ik was daar als fotograaf aanwezig)

      Verwijderen
    3. Henk, er zijn uitzonderingen van collega's in elk bedrijf. Dus ook bij de politie. Soms moeten we elkaar scherp houden en op elkaars gedrag aanspreken. Ik ben er helaas niet bij geweest anders had ik ongetwijfeld aan de collega gevraagd waarom. Wat betreft een collega die trouwt. Ik heb er geen problemen mee als er motorrijders zijn die meerijden in de stoet. Bij ons moet dat wel gebeuren in je vrije tijd en niet in diensttijd. In elk bedrijf waar een collega trouwt wordt er wel eens een optocht georganiseerd. Ik heb ze in alle soorten en maten gezien, zoals een hele stoet vrachtwagens met gehandicapten, taxi's, stoeterijen maar ook grote begrafenissen. Een blijde of droevige gebeurtenis met een grote opkomst. Ook hier begeleiden wij bij. Dus wat is er op tegen als we de kruising afzetten voor een collega of voor een grote optocht vrachtwagens? Moeten we voor die paar minuten nou moeilijk doen? Omdat we toevallig van de politie zijn zou dat dan niet mogen. Tja, daar valt over te twisten.
      Misschien had je beter die collega's aan kunnen spreken toen ipv dat het je altijd van toen blijft ergeren.

      groetjes

      Piet

      Verwijderen
  7. Pffffff......... ben blij dat het voor het kind en ook haar moeder en haar broer goed is afgelopen.
    Ik ga er altijd van uit dat als een collega van jou ergens rijdt waar een gewone man niet mag rijden, dat ze dat niet voor niets doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alle respect voor jou en je collegae. Dat eerst. Geweldig dat je, feitelijk dankzij de hoofdschuddende man, snel genoeg ter plaatsen was het kind te redden!!
    Wel vind ik het grappig te lezen dat er geen ontheffing is voor spookrijden. In bergschenhoek naast de C1000 is de straat (rondom) eenrichtingsverkeer geworden (tot ergernis van IEDEREEN) toch werd ik daar laatst bijna aangereden door een politiebusje wat met (naar mijn idee) iets te hoge snelheid tegen het verkeer in reed. Ik ging er van uit dat er vast haast bij was, maar toch ben ik er best van geschrokken. Nu ik dit lees, ben ik er niet zo zeker van dat het wel oke was! Er busje reed daarna ook niet op hoge snelheid door, maar het kan natuurlijk zo zijn dat zij net in dat straatje te horen kregen dat de melding over was...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Angela, sorry dat ik misschien onduidelijk was maar ik bedoel natuurlijk spookrijden op de autosnelweg. Tegen de richting inrijden valt niet onder spookrijden maar het negeren van een geslotenverklaring (bord). En dat valt gewoon onder de ontheffing.

      groetjes,

      Piet

      Verwijderen
    2. Dan heb ik (buiten het stukje over respect voor jullie) niks gezegd ;)

      Goed werk, super blog!

      Verwijderen
  9. Beste Piet,

    Bij dit incident kwam natuurlijk alles mooi uit en hulde voor je snelle handelen. Ik denk echter wel dat de politie soms iets meer om het 'image' naar buiten moet denken. Ik vind je beweegredenen om juist op een motor in een park aanwezig te zijn begrijpelijk maar denk dat er een betere manier is. Je geeft twee redenen aan: preventief zichtbaar aanwezig zijn en veel mensen die de laatste tijd zijn lastig gevallen en die je op heterdaad wilt betrappen. Beide zou je mijns inziens ook meer dan voldoende kunnen bereiken door bijvoorbeeld met bikers te werken. Beiden zijn in een park net zo doeltreffend als een motoragent maar brengen niet het negatieve image mee van de agent die 'alleen maar de regels overtreedt'. Natuurlijk, als je al op de motor zit en de dienst daarom vraagt moet je van de vrijstelling gebruikmaken. Dan zegt daar ook niemand wat van. Maar als de politie van tevoren een plan heeft moet men denk ik kijken naar het meest geschikte middel om dat op die locatie te bereiken. En volgens mij had dat hier een biker moeten zijn en niet een motoragent.

    Gabor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Gabor, de reden dat we met de motor in het park zijn is dat berovingen vaak gebeuren met 2 daders op een scooter. Scooters die vaak opgevoerd zijn, waar je als biker, maar ook als politieagent in een auto het nakijken hebt. Een motorfiets is voor een hoop daders een hoge drempel om dit soort delicten te plegen. Sterker nog, daar waar een motor verschijnt blijven de scooters in de schuur/berging. Daarom surveilleren we op de motor.

      groeten

      Piet

      Verwijderen
  10. en toch blijf ik me ergeren als de politie zonder optische of acoustische signalen doorgetrokken strepen overschrijd of door rood licht rijdt of over fietspaden rijdt om ze even later te zien staan bij een viskraam om wat te halen of lachend op het buro zie uitstappen en koffie zie drinken.
    als ik als buschauffeur twee verkeerslichten vlak achter elkaar door rij en door omstandigheden (overstekende fiets) het tweede licht net op rood springt waardoor ik door ij om het overige verkeer GEEN hinder te laten onder vinden en daar een bekeuring voor krijg denk ik echt "misselije vent"
    gewoon omdat MIJN beroep betstaat uit het constand corrigeren van andermans fouten op de weg...als de politie even niet oplet gebeurt er weinig, als een buschauffeur even niet oplet vallen er doden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de politie even niet oplet gebeurt er weinig ? Ga eens even snel die lijnbus in van je. Politieagenten zitten bijna elke dag op een paar seconden van leven en dood. Is het niet bij burgers, dan is het wel bij collega's.... Die jongens zitten (bijna) allemaal in de noodhulp, meldingen rijden. Zoveel bekeuringen schrijven zij niet meer. Maar hey he noodhulp , die hoeven niet op te letten, ik in mm bus wel!.

      Verwijderen
  11. U bent egt een wereld vent Piet egt waar, respect. Keep up the good work..blesss

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik snap al dat gezeur niet van de meeste mensen hier, wees blij dat ze het werk willen doen. Ik snap 1 ding niet tegen het verkeer in op de snelweg mag niet zijn daar geen uitzonderingen op bv 500meter van de afrit zwaar ongeluk gebeurt via sneleeg is het 5km ik rijden lijkt mij logisch en begrip vol dat hulpverleners tegen het verkeer ingaan toch!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik snap alle ontheffingen, maar waarom heeft de politie een ontheffing voor hand-held bellen? Ik kan me geen situatie voorstellen waarin het gebruik van een carkit problemen op zou leveren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schets maar een voorbeeld. Gelukkig gebeurt het heel weinig, omdat we meestal in een auto met z'n tweeën zijn, maar de mogelijk is er. Ikzelf (en de meeste collega's) zullen het niet doen, omdat het hele boze blikken bij burgers oplevert.

      Verwijderen
  14. Werderom mooi geschreven Piet, keep up de good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Piet,
    ik wilde je iets positiefs laten weten maar wist niet goed welk artikel uit te kiezen om op te reageren. Vermits er hier toch nog enkele negatievere reacties staan, dacht ik je te verblijden met op dit artikel een positieve ervaring over de politie te delen. Weet je nog dat ik op een vorig artikel reageerde dat de Belgische politie nooit vriendelijk teruglacht of goeiendag zegt als ik ze groet? Wel, nu ben ik twee weken geleden in contact gekomen met mijn wijkagent (die ik nog niet kende trouwens) en het was echt een superervaring! Ik doe toch even het verhaal want het is eigenlijk ook een beetje grappig:
    Ik was in verlof en was dus lekker aan het uitslapen. Rond 09.30 u. werd er bij mij aangebeld. Ik wilde eerst niet open doen maar bedacht me dan omdat het misschien iets belangrijks zou kunnen zijn. Ik deed snel een driekwartsbroek en een t-shirtje met korte mouwen aan (het was mooi weer) en deed de deur open maar zag niemand staan. Ik was dus te laat. Maar dan hoorde ik plots een mannenstem bij mijn rechterburen. Ik voelde aan dat er toch iets moest zijn en liep op blote voeten naar buiten mijn voortuin in. Onze voortuinen worden gescheiden van een enorme haag en wat zag ik: een gigantische politieagent torende boven de haag uit. Nu zal ik je een geheimpje vertellen: ik heb zware autoriteitsissues. Hoewel ik nog nooit om een negatieve reden in contact ben gekomen met de politie en trouwens een erg brave ben, ben ik erg geïntimiteerd als er politie naast me staat. Ik begin dan te trillen, ben ontzettend zenuwachtig en heb mijn ademhaling niet meer onder controle ook al weet ik dat ik niets te vrezen heb. Ik ben wel nog in staat om met ze te praten en zelfs te lachen en ben heel spontaan, maar terwijl ik praat of lach, tril ik de ziel uit mijn lijf en ben ik helemaal buiten adem.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Daar sta ik dus op mijn blote voeten in de voortuin en vraag de agent of het klopt dat hij voor mij heeft gebeld. Hij reageerde superlief en zei: “Oh sorry heb ik je wakker gebeld?”. Ik heb hem meerdere keren gerust moeten stellen dat ik het echt niet erg vond dus hij was echt supervriendelijk. Ik nodigde hem uit om even binnen te komen en hij vertelde me dat hij voor mijn linkerburen kwam (het is een dubbele woning en we wonen dus erg dicht op elkaar. De deuren van onze woonkamers zijn vlak over elkaar en we delen de gang). Hij stelde me enkele vragen over hen maar dan verlegde hij plots de focus van hen op mij. Dat vond ik wel vreemd maar het stoorde me niet want ik heb tenslotte geen geheimen. Ik slaap op een mezzanine en plots keek hij naar boven naar de mezzanine. Het leek echt alsof hij op zoek was naar iets, alleen wist ik niet naar wat. Hij was duidelijk aan het onderzoeken. En toen vroeg hij me plots of ik hier alleen woonde. Ik vertelde hem dat ik officieel wel alleen woon maar dat mijn vriend hier eigenlijk altijd is en je dus wel zou kunnen zeggen dat we samenwonen. En plots begon hij echt NOG liever te worden en vroeg hij of alles goed ging enzo. Ik vond het echt raar en dacht bij mezelf: “ja natuurlijk gaat alles goed. Zie ik er dan nog maar net 18 uit of zo waardoor hij zou kunnen denken dat ik mijn plan nog niet kan trekken of zo?”. Hij bleef op een heel lieve en geruststellende manier doorvragen en steeds beantwoorde ik zijn vragen hoewel ik helemaal niet begreep waarom hij me zo’n aandacht gaf. En toen voelde ik plots dat hij niet hoorde wat hij dacht te moeten horen en zei hij: “Amai, gij hebt nogal een blauwe plekken seg!”. En TOEN besefte ik pas waar hij op doelde! Hij wilde natuurlijk checken of ik niet mishandeld werd! Ik stelde hem dus snel gerust door te zeggen dat ik zeker niet mishandeld word en dat ik gewoon aan full contact karate doe! Inderdaad: ik was me er totaal niet meer van bewust dat mijn onderarmen volledig (van pols tot elleboog) blauw en paars zagen van stoten te blokken en ook mijn bovenarmen waren één en al blauw. Ook mijn volledige scheenbeen zag volledig blauw met een schaafwond erop omdat ik tijdens het trainen van een stoel was gegleden (ik ben geen springtalent en we moesten gedurende twee minuten met beide voeten tegelijkertijd op en af een stoel springen)! Ik ben het al gewoon dat ik vaak zo blauw zie maar vergeet telkens hoe shokerend dit voor anderen is! En het feit dat ik nogal klein ben en zo stond te bibberen en zenuwachtig was, versterkte bij hem waarschijnlijk enkel maar het beeld van iemand die mishandeld wordt en bang is haha! Ik moet toegeven dat ik er werkelijk verschrikkelijk uit zag met al die blauwe plekken. Andere mensen zouden misschien beledigd zijn maar ik vond het erg hoffelijk van hem dat hij de moeite deed om te checken of alles wel ok was met mij! Hij had het evengoed kunnen negeren. En het was echt een heel sympathieke agent. Je merkte ook dat hij een geode psychologische opleiding had genoten want hij stelde de juiste vragen en de manier waarop was erg bijzonder. Ik kan het niet goed omschrijven maar ik weet wel wanneer iemand een goede psychologische opleiding heeft genoten omdat wij op het werk ook zulke opleidingen (waaronder NLP) krijgen. Deze man heeft dus voor eeuwig mijn respect gewonnen en misschien is het maar een onnozel verhaal, maar zulke mensen maken echt het verschil in het leven vind ik want tegenwoordig heerst er veel te veel onverschilligheid tussen de mensen.
    Hou je goed Piet en weet date r zeker mensen zijn die een POSITIEF beeld van de politie hebben! 
    Groetjes,
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wat een verhaal Elke! Ik heb er wel om moeten lachen, maar wel leuk om te lezen dat hij zich echt zorgen maakte om je! Fijn om te horen dat je beeld van de Belgische collega's weer een stuk positiever is !

      Verwijderen
  17. Mooie verhalen, ik lees ze met veel genoegen. Toch een opmerking over het feit dat politievoertuigen ontheffing hebben van de meeste verkeersregels. Dit is inderdaad het geval, maar moet onderbouwd kunnen worden door een specifieke reden. De meeste agenten houden zich hier aan, maar in Utrecht maken de agenten er wel een zooitje van. Zij nemen de regels wel heel ruim en rijden gewoon over het gras, om vooraan bij de verkeerslichten te kunnen staan. Dit is maar een voorbeeld, echter: vele medeUtrechters ergeren zich aan het gedrag van je Utrechtse collega's.
    Voor de rest heb ik sowieso respect voor de politie, die toch maar mooi klaar staan voor de burger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend is dat gevoel. ik kan het helaas niet bij je wegnemen. Je zou de collega's eens een keer moeten aanspreken, want ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel keer zonder reden gebeurd. Als je misschien mijn eerdere reactie wil lezen van 26 maart 2014 om 12:45 uur naar Johan van Buuren kun je je misschien voorstellen waarom ik soms wel eens een blokje omrij als mijn melding komt te vervallen. Eerst wring ik me overal doorheen om naar een kruising te komen en vervolgens komt de melding te vervallen. En je wil niet weten hoeveel keer dat gebeurd. Mensen bellen 112 in paniek. De meldkamer stuur alsvast mij er naar toe omdat het heel erg lijkt. Vervolgens gaan ze verder in gesprek met de melder en blijkt het helemaal niet zo'n spoed te zijn. Dan is het leed al geschied en heeft de burger zijn conclusies al getrokken mbt het gedrag van ons. Tja, wat doe ik hieraan ?

      Verwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen