Soms vraag je je af waarom autobestuurders of inzittenden
weigeren hun gordel om te doen, terwijl ze wel uit preventie allerlei middelen
gebruiken om niet ziek te worden of zich dik insmeren tegen zonnebrand.
We krijgen een melding dat op de autosnelweg een auto tegen
de vangrail tot stilstand is gekomen zonder bestuurder. De melder is er stellig
van overtuigd dat de auto hem gepasseerd is op de snelweg. Tot zijn schrik ziet
hij de auto een stuk verder door de rondte heen tollen en daarna weer verder
rijden om vervolgens langzaam tegen de aan de linkerzijde gelegen vangrail tot
stilstand te komen.
Omdat op dit stuk snelweg ook een vluchtstrook aan de
linkerkant zit, stopt de melder achter de tot stilstand gekomen auto. Hij
springt eruit en wil de bestuurder gaan helpen die mogelijk onwel geworden is. Als
hij naast het portier staat kijkt hij in de auto. Die is leeg….
De melder belt 112 en vertelt stotterend zijn verhaal.
Volgens de centralist van onze meldkamer herhaalt hij in korte tijd wel zeker
vijf keer de zelfde zin: “Mijnheer, ik ben toch niet gek geworden, ik weet
zeker dat er iemand in die auto zat! “
De centralist stelt de man op zijn gemak en verzoekt hem rustig
te blijven staan. Met spoed rijden wij naar de plaats van het ongeval, want
zo’n soort melding klinkt ons bekend in de oren. Wanneer we als eerste auto arriveren, trek ik de auto
open. Inderdaad, niemand in de auto.
Alleen een schoen is onder de pedalen blijven steken. En zoals we al vermoeden,
de (rechter)zijruit ligt eruit.
De melder probeert nogmaals zijn verhaal te doen, maar ik
heb geen tijd voor hem en vraag hem te wachten achter de vangrail. Mijn collega
roept assistentie van meer politieauto’s en een ambulance. Van de vier
rijstroken laten we er drie afkruisen, want we hebben maar één doel. Dat is zo
snel mogelijk de snelweg vanuit het midden oversteken en het slachtoffer
zoeken, de tijd dringt en assistentie duurt te lang.
Als het verkeer bijna stapvoets rijdt op één rijstrook
steken mijn maat en ik de rijbaan over en rennen vanaf de plek waar de auto in
het midden staat terug richting de plaats waar de melder de auto heeft zien
tollen. Daar vinden we het lichaam van een man, met één schoen aan. Dezelfde
schoen als die in de auto ligt. We zien direct dat we niets meer voor hem
kunnen doen.
Uit onderzoek blijkt dat de man een hevige stuurbeweging
naar rechts heeft gemaakt om alsnog de afslag te nemen. Hierdoor tolde de auto
en werd hij door de enorme centrifugale kracht eruit geslingerd. Het is het zoveelste
gordeldrama waar ik bij sta. Mijn gedachten dwalen nog even af naar de laatste
keer, toen was het een klein kind.
Kijk even naar deze video https://www.youtube.com/watch?v=fOl5gF-SLNs
volgende blog 20/06