Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 30 mei 2016

Uitgeslingerd

Soms vraag je je af waarom autobestuurders of inzittenden weigeren hun gordel om te doen, terwijl ze wel uit preventie allerlei middelen gebruiken om niet ziek te worden of zich dik insmeren tegen zonnebrand.





We krijgen een melding dat op de autosnelweg een auto tegen de vangrail tot stilstand is gekomen zonder bestuurder. De melder is er stellig van overtuigd dat de auto hem gepasseerd is op de snelweg. Tot zijn schrik ziet hij de auto een stuk verder door de rondte heen tollen en daarna weer verder rijden om vervolgens langzaam tegen de aan de linkerzijde gelegen vangrail tot stilstand te komen.

Omdat op dit stuk snelweg ook een vluchtstrook aan de linkerkant zit, stopt de melder achter de tot stilstand gekomen auto. Hij springt eruit en wil de bestuurder gaan helpen die mogelijk onwel geworden is. Als hij naast het portier staat kijkt hij in de auto. Die is leeg….
De melder belt 112 en vertelt stotterend zijn verhaal. Volgens de centralist van onze meldkamer herhaalt hij in korte tijd wel zeker vijf keer de zelfde zin: “Mijnheer, ik ben toch niet gek geworden, ik weet zeker dat er iemand in die auto zat! “

De centralist stelt de man op zijn gemak en verzoekt hem rustig te blijven staan. Met spoed rijden wij naar de plaats van het ongeval, want zo’n soort melding klinkt ons bekend in de oren. Wanneer we als eerste auto arriveren, trek ik de auto open. Inderdaad, niemand in de auto. Alleen een schoen is onder de pedalen blijven steken. En zoals we al vermoeden, de (rechter)zijruit ligt eruit.

De melder probeert nogmaals zijn verhaal te doen, maar ik heb geen tijd voor hem en vraag hem te wachten achter de vangrail. Mijn collega roept assistentie van meer politieauto’s en een ambulance. Van de vier rijstroken laten we er drie afkruisen, want we hebben maar één doel. Dat is zo snel mogelijk de snelweg vanuit het midden oversteken en het slachtoffer zoeken, de tijd dringt en assistentie duurt te lang.

Als het verkeer bijna stapvoets rijdt op één rijstrook steken mijn maat en ik de rijbaan over en rennen vanaf de plek waar de auto in het midden staat terug richting de plaats waar de melder de auto heeft zien tollen. Daar vinden we het lichaam van een man, met één schoen aan. Dezelfde schoen als die in de auto ligt. We zien direct dat we niets meer voor hem kunnen doen.
Uit onderzoek blijkt dat de man een hevige stuurbeweging naar rechts heeft gemaakt om alsnog de afslag te nemen. Hierdoor tolde de auto en werd hij door de enorme centrifugale kracht eruit geslingerd. Het is het zoveelste gordeldrama waar ik bij sta. Mijn gedachten dwalen nog even af naar de laatste keer, toen was het een klein kind.

Kijk even naar deze video https://www.youtube.com/watch?v=fOl5gF-SLNs

volgende blog 20/06

10 opmerkingen:

  1. krijgt de persoon in kwestie alsnog een boete voor de gordel ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een persoon die dood is? Echt waar?

      Verwijderen
    2. Dan weet ik zeker dat alle media vol staan met zo'n bericht. Overledene krijgt boete. Nee natuurlijk niet! Trouwens, het kan niet eens want in de wet staat duidelijk vermeld dat strafvervolging ophoudt bij overlijden.

      Verwijderen
  2. Ik begrijp niet goed waarom u een serieus antwoord geeft op zo'n vraag als van Klaasje.

    Een in en in triest geval om zo aan je einde te moeten komen.

    Alhoewel ik mij nog steeds afvraag hoe ik de 71 heb kunnen
    bereiken zonder al die veiligheidsmiddelen en dan niet eens
    alleen in het verkeer.

    Als ik voor mijn plezier wat rond rij op de motor en ik kijk
    zo eens naar de diverse automobilisten, dan zie ik er heel wat
    die met vanalles bezig zijn, behalve met autorijden.
    Misschien was/is dit ook zo'n geval, of TomTom neem nu de afslag.

    Gaat u net als Han Karels ook in de Oud Rotterdammer
    publiceren ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederland patiëntenbestand , houdt dat maar voor ogen! , en blijf het voor ogen houden

      Verwijderen
  3. Lijken me heftige meldingen. Ook omdat het mogelijk voorkomen had kunnen worden door het dragen van een gordel..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heftig verhaal. Gordels zouden toch het leven moeten redden.
    Maar dat is niet altijd zo. Mijn broer was net klaar met zijn politie opleiding toen hij een melding kreeg van een ongeval. De bestuurder van de auto droeg de auto gordel. Dit is zijn dood geworden, hij is door de gordel onthoofd. Dit is zeker 30 jaar geleden gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is hierbij van belang naar de kansverdeling te kijken. Ofwel, hoeveel mensen vinden de dood door de gordel en hoeveel mensen blijven juist in leven door de gordel. Ik heb geen statistieken bij de hand, maar ik durf gerust de stelling aan dat de kans dat je gered wordt door de gordel een veelvoud is van de kans dat de gordel je dood wordt.
      Toch maar dragen dus, die gordel.

      Verwijderen
    2. had indertijd een Britax vier punts gordel in m'n crossser , gaf me een beter gevoel dan de diagonaal voor de romp bewegende driepunts zoals de standaard is

      Verwijderen
  5. Haat de gordel maar draag m omdat de bekeuring vrij snel gegeven wordt. Irriterend, opgesloten gevoel en soms pijnlijk (cirrose)

    BeantwoordenVerwijderen