Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 7 december 2015

Vuurwapengevaarlijk

Als politieman/vrouw moet je tijdens de dienst kunnen schakelen. Soms krijg je tijdens een gesprek opeens te maken met geweld, waardoor je razendsnel moet overschakelen naar de vechtmodus. Maar soms bereid je, naar aanleiding van de informatie, je voor op flinke tegenwerking. Dat kan echter wel eens heel anders zijn dan je verwacht.
Ik zie een busje rijden waarvan de eigenaar volgens de meldkamer vuurwapengevaarlijk, verzetpleger en gesignaleerd zou staan. Mijn zintuigen staan op scherp. Ik rijd met de politiemotor achter hem aan en geef hem een stopteken. Behoedzaam loop ik naar het bestuurdersportier toe.
De bestuurder blijkt de eigenaar van het busje te zijn. Tegelijkertijd als ik zijn rijbewijs in mijn handen krijg, kijk ik in het busje en zie een pakje brood en een pak melk. Verder ligt er een briefje op de passagiersstoel.

De man, een veertiger, stevig gebouwd, is heel rustig en vriendelijk. Argwanend nog steeds, deel ik hem mede dat hij een boete van 997 euro heeft openstaan. Kalm kijkt de man, die is gekleed in schilderskleren , mij aan en vertelt dat hij weet dat de boete openstaat, maar dat hij geen geld heeft om deze te betalen. Als dwangmiddel kan ik de bus ‘buiten gebruik stellen’ ofwel meenemen naar het bureau, als borg dat hij de boete alsnog later komt betalen. De man zucht als ik hem dit vertel en blijft tot mijn verbazing rustig.

Ik vraag waar hij op weg naar toe is en hij vertelt dat hij een schildersklus heeft in een dorp verderop. Hij heeft geen vaste woon- of verblijfplaats meer en woont tijdelijk in een anti-krakerswoning. Ik kijk in een paar droevige ogen. Gert, zoals hij blijkt te heten, vertelt dat hij sinds een jaar gescheiden is. Zijn leven is een puinhoop en hij doet zijn uiterste best om zoveel mogelijk zijn kinderen te zien. Zijn ex-vrouw dwarsboomt hem, met de bedoeling hem zijn kinderen te onthouden. De boetes stapelen zich op, mede omdat hij geen vast adres heeft. De auto die nog op zijn naam staat is de oorzaak van alle boetes. Zijn ex-vrouw maakt steeds overtredingen en de boetes komen op zijn naam. De auto van zijn naam afhalen loopt via een advocaat.

Vuurwapengevaarlijk? Gert verzamelde vuurwapens als hobby en is door zijn ex-vrouw aangeklaagd als gevaarlijke gek. Tijdens zijn aanhouding was Gert kwaad geworden en door de politie met geweld in de boeien geslagen. En het briefje? Daar staat als herinnering op dat hij om 17:00 uur groenten en vlees moet halen. Hij moet koken voor zijn kinderen die komen eten bij papa. Gert barst in tranen uit. Ik heb geen moed meer om Gert zijn bus af te pakken. Ik weet dat ik tegen de regelgeving in handel. Maar Gert kan beter de klus gaan doen en geld verdienen. Ik adviseer hem zo snel mogelijk de boete te komen betalen, die hij later die week ook komt betalen.

Volgende blog over 2 weken 21/12

42 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ach ja, ik heb er een goed gevoel aan over gehouden om het zo te doen!

      Verwijderen
  2. En zo kan het ook... goed gedaan piet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijft apart om te zien hoe in een relatie de een de ander zo makkelijk kapot kan maken. En helaas is in sommige zaken de stem van de man ineens een stuk minder waard dan die van de vrouw..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In veel gevallen is de man wel de boosdoener, maar iedereen heeft een grens. Helaas lopen de mannen dan niet weg maar zoeken de confrontatie op, al of niet getergd. Uitzonderingen zijn de zatlappen, die hersenloos te werk gaan.

      Verwijderen
  4. Geweldig opgelost, inderdaad een ander kan je in het leven heel erg lastig maken zonder dat je er zelf wat aan kan doen.
    hoe gaat het nu met Gert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem niet meer gehoord of gezien. Ik hoop er het beste van.

      Verwijderen
  5. Klasse! Zo kan het ook opgelost worden. Vooroordelen gebaseerd op roddel, zo ingewikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Ja het is niet altijd zwart/wit. Ik had echt medelijden !

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Nou ja, held is een groot woord. Het gaf in ieder geval een goed gevoel haha

      Verwijderen
  8. Top agent blijf je Piet geen woorden voor hoe je dit heb opgelost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je reactie, ik reed met een goed gevoel weg!

      Verwijderen
    2. Elke keer kijk ik weer uit naar jou verhaal.
      Ook deze keer weer een (mooi) verhaal waar iedereen in kan belanden.
      Dat je tegen de regels in handelt? Hoezo jij bent er om de mensen te HELPEN en niet dieper de shit in te helpen! Top! Ik wens jou een fijne kerst!

      Verwijderen
  9. Omdat een politieagent ook een mens met gevoel is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, helaas lijkt dat wel eens vergeten te worden...

      Verwijderen
  10. Het politieberoep blijft een bijzonder beroep. Niet voor iedereen weggelegd, maar heel zeker wel voor jou Piet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jacques !! Ik vind het nog steeds geweldig om het te doen !

      Verwijderen
  11. Piet, discretionaire bevoegdheid, ondanks het OM niet blij zal zijn, perfect toegepast. Je bent een echte mensen mens Piet het publiek kan ook hier van leren. De echte trotse politie medewerker om trots op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Ard, ze zullen misschien hun wenkbrauwen fronsen maar ik heb er geen spijt van.

      Verwijderen
  12. Voor een moment dacht ik te lezen wat mij was overkomen. Zag een man (schilder) in een bushokje zitten om 3 uur s'morgens in een heel koude Februarie nacht, zonder vaste woon of verblijf plaats. Ook gescheiden en ook een heel bittere ex-vrouw die zelfs zijn schilders kwasten had afgepakt. Hij heeft die nacht lekker warm kunnen slapen in een van de cellen, met de deur open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zelfs de kwasten pfff. Maar ook mooi gehandeld!!

      Verwijderen
  13. Wat triest en wat doen exen elkaar aan! Een top besluit Piet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een triest verhaal. Ik hoop dat Gert zijn leven gauw weer op de rails heeft. Goed gehandeld, Piet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het doet me altijd goed om jouw blog te lezen Piet.
    Hopelijk zullen er steeds meer mensen komen die zo denken en vooral zo handelen. Alvast prettige feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ron, insgelijks en ik blijf nog even schrijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi verhaal Piet. En dat zo dicht bij Kerstmis.
    Alvast fijne feestdagen toegewenst uit Alkmaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel netjes opgelost. Begripvol en menselijk. Top gedaan.

    Fijne dagen en doe voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel netjes opgelost. Begripvol en menselijk. Top gedaan.

    Fijne dagen en doe voorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel goed gehandeld

    Heeft je overste er niets over gezegd dat je de auto niet in beslag hebt genomen?

    BeantwoordenVerwijderen