Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 5 mei 2014

Kostbare lading



Van de week heb ik meerdere keren motorrijders gezien, die zonder beschermende kleding op hun motorfiets zaten. Het gaat toch altijd goed!? Helaas zijn er situaties die je zelf niet in de hand hebt. Eén fout van een medeweggebruiker kan grote gevolgen hebben voor de motorrijder en/of de passagier. Het menselijk lichaam heeft op verschillende plaatsen botten die uitsteken en bij aanraking met het wegdek als eerste hier overheen schuren.


De motorrijder met z’n flapperende pantalon, platte schoenen en blote handen, die ik van de week zag rijden, deed me terugdenken aan een ongeval, waarbij een vader met z’n dochter zwaargewond raakten.

Het is een prachtige zomerdag en het belooft erg warm te worden als twee weggebruikers besluiten om die dag de weg op te gaan. Martin heeft zijn glimmende Harley-Davidson uit de garage gereden en besluit om met zijn 16-jarige dochter Marloes een tourrit te gaan maken. Samen stappen ze in hun T-shirtje, korte broek en sportieve schoenen op de grote Harley-Davidson, uiteraard wel met een helm op. Martin rijdt al vele jaren motor en is een rustige rijder. Zijn vrouw waarschuwt hen nog dat ze vooral voorzichtig moeten zijn, maar Martin wuift dit weg door te zeggen dat hij altijd voorzichtig rijdt en uitkijkt.

Kees besluit vandaag om met zijn aanhangwagen een stalen cilinder van 700 kilo weg te brengen van zijn bedrijf naar de reparateur 40 kilometer verderop. De cilinder is zo zwaar dat hij nooit van de aanhangwagen af kan vallen, dus vastzetten is absoluut niet nodig.  Zoiets valt er toch nooit vanaf. Dat klopt ook wel, maar alles wat met snelheid voortbewogen wordt, zal ook op enige tijd afgeremd moeten worden. En als dat niet door remmen gebeurt, zal dat ergens anders door ‘afgeremd’ worden.

Op de provinciale weg, met verkeer in beide richtingen, wordt Kees zenuwachtig. Het is erg druk op de weg en hij vreet zich op achter het stuur. Hij wil op tijd bij de reparateur zijn, want die staat anders op hem te wachten. En tijd is geld! In de verte uit tegenovergestelde richting komt Martin met Marloes aangereden.
Dan remt het verkeer voor Kees plotseling af. Kees, die op te korte afstand van zijn voorganger rijdt, kan zijn auto niet tijdig meer tot stilstand brengen en botst tegen de auto die voor hem rijdt. Echter de aanhanger met de zware lading drukt door. Maar verder als de auto van Kees kan de aanhanger niet komen. De aanhanger ‘passeert’ de auto van Kees, schaart, kantelt en de zware cilinder vliegt als een veertje door de lucht. De cilinder belandt op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer.

Martin ziet het gevaarte op zich afkomen en remt uit alle macht. Hij weet echter de cilinder niet helemaal te ontwijken en het voorwiel van de motor schampt deze. De motor tolt, Marloes vliegt over Martin heen en smakt op het wegdek. Door de snelheid schaaft haar lichaam over het wegdek heen. Ze loopt hierdoor schaafwonden over haar hele lichaam op en blijft zwaargewond op het wegdek liggen. Martin komt met zijn rechterbeen onder de motor terecht en door het schuiven van de motor schaaft zijn voet voor een groot deel aan de zijkant af. Ook zijn rechterarm wordt door de aanraking met het wegdek afgeschuurd.
Het regent telefoontjes bij de meldkamer en deze slaat direct groot alarm. Alle hulpdiensten rijden met spoed naar de plaats van het ongeval.

Als ik op mijn motor ter plaatse kom tref ik een erbarmelijke situatie aan. Omstanders zijn druk bezig om Martin onder de zware Harley Davidson vandaan te krijgen en ook hebben ze zich over Marloes ontfermd.
Mijn eerste gedachte is waar ik in vredesnaam moet beginnen met orde scheppen in deze chaos. Overal lopen mensen te rennen en te vliegen. Er komt direct een man naar me toegelopen, die zich kenbaar maakt als brandweerman. Hij vraagt of hij iets voor me kan doen. In dit soort situaties is deze hulp fantastisch. Ik vraag hem om zich te concentreren op Marloes en het mij te laten weten als hij hulp nodig heeft. Ik snel op Martin af en spreek de burgers aan die zich over Martin ontfermd hebben. Hiertussen blijkt ook een arts te zijn, die eerste hulp verleent. Ik vraag hem ook om mij op de hoogte te houden.
Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen aan je beginnen te plukken en vragen beginnen te stellen. Je ziet het wel eens op televisie als iemand belaagd wordt door de pers met 20 microfoons voor zijn mond, dit kun je er ongeveer mee vergelijken. Het is echter volkomen begrijpelijk, omdat iedereen zijn verhaal kwijt wil in dit soort ernstige situaties.
Ik praat de meldkamer bij zodat deze kan inschatten hoeveel hulpverleners ter plaatse moeten komen en ben blij als deze arriveren.
Ik ga als eerste zoveel mogelijk namen van daadwerkelijke getuigen noteren, omdat de ervaring leert dat deze als eersten de plaats van het ongeval verlaten. En dat zijn juist degenen die cruciaal zijn voor ons als politie. Verder neem ik Kees apart en duw hem in de handen van de inmiddels gearriveerde collega’s. Kees is in wezen de veroorzaker, dus de verdachte. Maar Kees is ook slachtoffer, want niemand wil dit op zijn geweten hebben. Het kan zijn dat conflictsituaties ontstaan, doordat burgers hun agressie botvieren op Kees, om hetgeen hij veroorzaakt heeft.

Marloes wordt inmiddels in de ambulance geplaatst en blijkt ernstige schaafwonden over haar gehele lichaam te hebben. Ze wordt met een spoedtransport overgebracht naar het ziekenhuis.
Martin heeft ook ernstige schaafwonden, vooral aan zijn enkel waar het complete bot is weggeschaafd, doordat zijn voet onder de motor vastgeklemd zat.
Verder waren de uitstekende delen van zijn rechterarm, zoals de knobbel van zijn elleboog en op zijn pols recht afgeschaafd.
In motorkleding zitten niet voor niets op een aantal plaatsen protectors. De ellebogen, de schouders, de rug, de knieën en bij motorlaarzen de verstevigde enkels. Ook motorhandschoenen zijn cruciaal, omdat bij een val als eerste de handen uitgestoken worden om deze te breken. Haal uw vinger even met kracht over het wegdek en u weet wat het effect van schuren op het wegdek over het hele lichaam kan betekenen.

Kees wordt veroordeeld voor het veroorzaken van een aanrijding met zwaar letsel. De rechter is van mening, na raadplegen van deskundigen, dat de ernst van de aanrijding veel minder had geweest als de cilinder goed had vastgezeten. De advocaat van Kees betoogt dat het letsel van Martin en Marloes aanzienlijk minder was geweest als ze beschermende motorkleding hadden gedragen. Ironisch genoeg heeft hij hier echter wel een punt.

Doe altijd beschermende motorkleding aan, ook al bent u een uitstekend motorrijder. De fout van een ander kan u fataal worden. De huidige zomermotorkleding is luchtig en biedt goede bescherming.

Zet lading op een aanhangwagen altijd vast. De veelgehoorde kreet dat het er nooit vanaf kan vallen is een fabel. De lading wordt met dezelfde snelheid als uw snelheid voortbewogen. De meeste zware ongelukken gebeuren door de fout van een ander.
Martin is blijvend gehandicapt aan zijn rechterarm en been doordat zijn gewrichten zijn verminkt.
Zijn kostbare lading, Marloes, is er weer bovenop gekomen, al heeft ze heel veel plastische chirurgie moeten ondergaan en zal haar lichaam blijvend getekend zijn.

 

30 opmerkingen:

  1. Goed stuk Piet. Ik kan er helaas over meepraten. Fietser die blind overstak die ik gelukkig kon ontwijken maar verloor zelf mijn evenwicht. Geen motorbroek maar jeans (gelukkig wel motorjack/-laarzen) maar 2 jr lichamelijk herstel en mentaal kwam daarna pas. Nooit, nooit meer laat ik mijn motorkleding thuis en hoop een voorbeeld te zijn voor anderen op dat punt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Petra, ja zelf ondervinden zet je wel even op je plaats. Schaafwonden of als gevolg brandwonden zijn echt vreselijk. En voor het geld hoeven mensen het niet te laten, want op Marktplaats heb je voor een prikkie nog prima kleding !

      Verwijderen
  2. Hoi Piet
    kan iemand ook bekeurd worden als hij/zij geen goede motorkleding aan heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pascal,

      Dit kun je zelf uitzoeken via het Regelement verkeersregels en verkeerstekens (RVV).

      succes.

      Verwijderen
    2. Nee, helaas. Daar is nog geen wetgeving voor (in NL). Wij kennen alleen de helmplicht

      Verwijderen
    3. Hallo Pascal, zoals Jace en Robin al hebben aangegeven, het is niet strafbaar. Het probleem is dat wij dan een modepolitie worden om te kijken of motorrijders wel goedgekeurde kleding aan hebben. Laat de verzekeringsmaatschappijen eerst maar eens beginnen motorkleding verplicht stellen.

      Verwijderen
  3. ATGATT...

    Zo belangrijk dat je jezelf goed inpakt. Ben een keer aangereden/omgetikt met 30/40 kilometer per uur, ben simpelweg over het hoofd gezien. Als je ziet wat dat al met je pak doet....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robin, ik weet er alles van. Bijna doorgesleten protector. Moet er niet aan denken als ik geen bescherming had aangehad.

      Verwijderen
  4. Jaren geleden, op m'n vakantiebaantje, kwam er 'eindelijk' een collega langs voor de gezelligheid: hij had maanden gerevalideerd vanwege z'n, zoals hij zelf zei: "lang en innig contact met het asfalt" Inderdaad in zomerkleding, stuurfout van hemzelf terwijl hij altijd een racer was, en over de kop. Gelukkig geen motor op hem, en botste hij nergens tegenaan, maar hij moest helemaal nieuw vel getransplanteerd krijgen, en na jaren ziet hij er nog steeds geschaafd uit.

    Ik deed altijd al m'n motorjas en -handschoenen aan, hoe warm het ook was, maar vanaf toen zag ik het levende bewijs van wat je te wachten staat als je ook geen goede broek en laarzen aan hebt. Dat doe ik dus nu anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Diana, kusje met het asfalt, zeggen wij wel eens. Die collega zal zich misschien ook wel eens achter zn oren gekrabt hebben. En inderdaad lekker motorkleding aantrekken !

      Verwijderen
  5. Zelf draag ik ook altijd beschermende motor kleding en als ik met vrienden op pad ga en die geen motor kleding aan willen trekken omdat het zo "lekker warm" is zeg ik er ook altijd wat van. Liever een zeikerd dan je vrienden gewond zien raken.

    Ik heb een van mijn vrienden op een klein grindpad onderuit zien gaan met +-15km per uur en zelfs daar was al letsel bij, laat staan op een geasfalteerd wegdek met 50 a 60km per uur.

    Goed stuk weer Piet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo! Ik vond u blog enkele dagen geleden en vond het gelijk interessant. Heel bijzonder om dit een keer vanuit jullie oogpunt te bekijken en ook nog eens leuk geschreven. De afwisseling van grappige en aangrijpende berichten zorgt er voor dat het leuk maar ook leerzaam blijft om te lezen. Politie zijn lijkt me een moeilijke maar ook erg mooie baan, misschien wil ik later ook wel politie agente worden. Ik baal er van dat ik alle berichten al weer gelezen heb en wacht met smart tot de volgende. Bedankt voor het plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hannah, ik hoop het nog even vol te houden met schrijven !! Dus veel leesplezier.

      Verwijderen
  7. Mooi artikel, ik geniet telkens weer van je verhalen. Echt 'uit het leven gegrepen'.
    Ik rijd zelf ook motor, maar nooit zonder pak. Het doet me altijd wat als ik motorrijders zonder beschermende kleding zie.
    Een ongeluk zit echt in een klein hoekje.
    Ik zie uit naar nog meer mooie artikelen van je.
    Groetjes, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg hier zo'n kippevel van. Alsof je het zelf voelt. Snap dan nog steeds niet waarom mensen zonder voldoende beschermende kleding rijden. Bij mij voelt dat als autorijden zonder gordel. Je mist iets..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Marcel, maar die mensen missen iets tussen hun oren. Besef...

      Verwijderen
  9. Duidelijk verhaal. Het idee alleen al dat je met ettelijke meters per seconde met je zachte huid en botten tussen hard staal en grof schrapend asfalt terecht komt maakt je huiverig en doet je rillen. Bedenken 'naaktrijders' dat nooit? Als je dit beseft, zit je toch niet meer lekker op de motor? Zelfs skaters zijn vaak nog beter beschermd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er blijven eigenwijze mensen, die zelf uitmaken wat ze doen. Ik maak me er niet druk om, maar gruw bij de gedachte als ik ze zo zie rijden.

      Verwijderen
  10. Hallo Piet,

    Ik wil eerst even een compliment maken voor je verhalen, ik lees regelmatig op je blog. En heb enorm respect voor jullie werk als politieagent, ik steek als ik jullie langs de kant zie staan ook bijna altijd mijn hand op en motoragenten groet ik natuurlijk altijd.

    Ik rij zelf ook motor, altijd met kompleet motorpak aan. Van de zelfde firma, uit Breda, als waar jullie pakken vandaan komen. Krijg van dit verhaal gewoon kippenvel. Ik zie ze nu ook weer rijden, motorrijders die denken dat hun huid gemaakt is van leer. Zelf krijg ik ook altijd de vraag is het niet erg warm zo een pak, dan antwoord ik standaard "liever nu even zweten, dan niet meer kunnen zweten".

    Groetjes Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Marco, mooi gesproken en bedankt voor het leuke compliment !!

      Verwijderen
  11. Als moeder van een motorrijdende zoon, heb ik het even gedeeld op facebook voor motor rijdende vrienden. Op normale ritten trekt hij altijd zijn goede motorkleding aan, maar op hele korte ritjes (ca. 2 km over een 80 km-weg) vindt hij dat niet nodig, want hij rijdt toch netjes en doet geen gekke dingen... Ik heb hem er al zo vaak op gewezen, dat het ook niet aan hem hoeft te liggen dat er iets gebeurt. Dat blijkt maar weer uit jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben een keer aangereden op een kruising, waar ik voorrang had. Het was een onoverzichtelijke kruising, waar ook veel jeugd overheen fietst (nabij sportvelden). Dus ik was alert op de kruising, minderde ook wat vaart en positioneer mezelf dusdanig op de weg dat ik het meest zichtbaar ben. Meer als dat kan je niet doen.
      Helaas werd ik toch compleet over het hoofd gezien door een busje van links, die me nog net aantikt bij het achterwiel. Instinctief heb ik toen geremd (achteraf had gas bij beter gewerkt), dus de snelheid was er nog verder uit, hooguit 30km/h. Resultaat: 6 meter vliegles, motor total loss, motorjas beschadigt en doorgescheurd bij de rugprotector, helm beschadigt, handschoenen kapot. 2 gebroken vingers en een gebroken enkel voor mijn passagier.

      Het hoeft dus niet hard te gaan om al fiks schade op te lopen aan lijf en materiaal. Daarnaast blijkt wel dat je zelf maar beperkte invloed hebt op het gedrag van anderen. Defensief rijden doet heel veel, maar werkt ook niet 100%. Het risico zal altijd blijven, en is groter als bij jezelf verplaatsen met een auto.

      Zorg dan in ieder geval dat je alles wat je zelf kunt doen, ook daadwerkelijk doet, dus altijd al je kleding aan. Een ongeluk zit echt in een heel klein hoekje.

      Verwijderen
  12. Een half jaar heb ik de brand/schaafwonden van mijn echtgenoot verzorgd. Een glijder over het asfalt met volledig beschermende motorkleding. Laarzen doorgesleten maar net niet op de huid, de kleding op ellebogen en onderarmen volledig weggesleten tot op de huid met als gevolg ernstige schaafwonden evenals bij de knie. De pijn van de schaafwonden is erger dan van de botbreuken die hij had en tot op de dag van vandaag blijft de huid erg dun en gevoelig. Stel je voor dat hij niet goed gekleed was geweest. Dan had ik nu een gehandicapte echtgenoot gehad. Als je het niet voor jezelf doet, trek dan toch die beschermende kleding aan. Doe het dan maar voor je naasten want die worden de dupe van jouw hobby en dat zou nooit mogen gebeuren. Je bent niet alleen op de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Interessant verhaal Piet !

    Zeer zeer gevaarlijk ...... Martin en Marloes hebben een heel hoge en pijnlijke prijs betaald om "koel" te blijven op de motorfiets !
    Sowieso had ik mijn kind nooit mee achterop genomen !

    Waar ik woon (Queensland, Australie) is het zo allemachtig gloeiende heet en benauwd in de zomer dat motorrijden sowieso geen pretje is zelfs niet in T-shirt en korte broek !
    Goede beschermende motor kleding bij 35 graden en meer is OOK gevaarlijk vanwege het uitdrogingsgevaar en je TE hoog oplopende lichaamstemperatuur zowel rijdend als stilstaand (het plezier in het motorrijden is dan sowieso geheel en al van de baan dunkt me).
    In feite vind ik dit deel van Australie geheel ongeschikt om motor te rijden in elk geval tijdens de lange zeer hete zomers.

    Het gevolg is dat ik hier elke zomer (maar ook in de zeer zachte winter) heel veel motorrijders gekleed zie in korte broek, T-shirt, geen handschoenen en zelfs sandalen ........ en ze staan er geen seconde bij stil wat voor een monsterlijk risico ze nemen puur om "koel" te blijven (wat kun je nog koel noemen als het zindert tot soms 40 graden ?).
    Ik schud dan mijn hoofd en kan ze dan ook alleen maar "Good Luck" toewensen en hopen dat ze nooit onderuit zullen gaan op dat kokend hete asfalt !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Interessant artikel, het ongeluk hoeft niet altijd aan een ander te liggen. Vaak zijn bij een aantal motoren de motoronderdelen niet stevig of niet goed bevestigd. Hierdoor kunnen natuurlijk ook ongelukken komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Interessant artikel, het ongeluk hoeft niet altijd aan een ander te liggen. Vaak zijn bij een aantal motoren de motoronderdelen niet stevig of niet goed bevestigd. Hierdoor kunnen natuurlijk ook ongelukken komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goed geschreven Piet! Helaas gebeurt dit nog dagelijks op de Nederlandse snelweg. Merk wel dat mensen met de Casual motorkleding al eerder overstag gaan op bijvoorbeeld Kevlar motorbroeken in combinatie met een Casual leren motorjas.

    Tevens zijn er tegenwoordig al behoorlijk wat verstevigde schoenen (geen laarzen) op de markt die het al een stuk veiliger maken voor de motorrijders die geen zin/behoefte hebben aan een compleet pak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een manier om een reclamelink naar je website te krijgen. Cheap.

      Verwijderen