Een aanrijding met een vrachtwagen, hoe vaak lees
je dat in de krant? Lange files en mopperende automobilisten die de
vrachtwagens de schuld weer geven voor het oponthoud zijn het gevolg, maar vaak weten ze niet
wat de oorzaak is van de aanrijding. Hoeveel is het percentage vrachtwagens ten
opzichte van de auto´s?
Je mag ervan uitgaan dat vrachtwagenchauffeurs
professionals zijn die juist moeten weten hoe ze een aanrijding moeten
voorkomen. Dikwijls ligt de oorzaak toch iets anders.
We krijgen een melding van een aanrijding op de
snelweg. Er zijn diverse rijstroken geblokkeerd en het schijnt een chaos te
zijn. Daarbij komt ook nog dat men vermoedelijk aan het vechten is.
Als we aan komen rijden zien wij een auto dwars voor een
vrachtwagen staan, een trekker met een oplegger. We zien wat mensen om de
cabine van de vrachtwagen staan en zetten onze politieauto dusdanig neer dat
achteropkomend verkeer er niet zomaar tegen op kan klappen. We stappen uit en
spreken de mensen aan die midden op de snelweg staan. We vragen direct wie
getuige zijn van de aanrijding en wie bij de aanrijding betrokken zijn. Vrijwel
direct weten we wie de bestuurder van de auto is, want hij is witheet en wijst
naar de cabine van de vrachtwagen. Hij vertelt zojuist expres te zijn
aangereden door de vrachtwagenchauffeur en dat deze zijn cabine op slot heeft
gedaan omdat hij bang zou zijn. Inderdaad, de chauffeur zit achter het stuur en
zijn deuren zitten op slot. Ik wenk naar de vrachtwagenchauffeur om zijn raam
open te doen en vraag hem een klein stukje achteruit te rijden, zodat de auto
loskomt van de vrachtwagen. Ik vraag de chauffeur om even te wachten in zijn
cabine en vertel dat ik zo bij hem kom om zijn verhaal aan te horen.
De bestuurder van de auto blijft onophoudelijk
ratelen dat de chauffeur het expres gedaan heeft. Er blijkt één goede getuige
te zijn die de aanrijding daadwerkelijk heeft zien gebeuren, de rest van de
mensen blijken gestopt te zijn om te helpen. Ik bedank hen voor hun hulp en
vertel dat ze verder kunnen gaan. Ik hoor in het kort het verhaal van de
getuige aan en noteer snel zijn gegevens. Hij vertelt dat hij niet de
aanrijding heeft zien gebeuren, maar wel dat de auto voor de cabine van de
vrachtwagen hing terwijl deze ‘gewoon’ door bleef rijden. Hij is het helemaal
met de bestuurder van de auto eens dat het ongehoord was dat de chauffeur door
bleef rijden, met de auto voor zijn cabine hangend. Ik vertel de getuige dat ik
nog contact met hem opneem en hij zijn weg kan vervolgen. We staan nu alleen
nog met het ‘slachtoffer’ en samen bekijken we of zijn auto nog kan rijden. Dat
blijkt zo te zijn en ik wil zo snel mogelijk weg van de rijstrook, simpelweg omdat
het levensgevaarlijk is op een snelweg. Rijkswaterstaat kan hier van meepraten omdat
er wekelijks auto’s van hen aan gort worden gereden door de zogenaamde
‘kijkers’, 'dromers' of
'app-ers'.
Ik stap achter het stuur van de auto en start hem.
Gelukkig blijkt er weinig aan de hand te zijn. Met de bestuurder naast me rijd
ik de auto van de weg naar een veilige plaats. Mijn collega neemt de
vrachtwagen mee achter zich aan en de snelweg is weer vrij. Ik hoor onderweg
niets anders dan dat de vrachtwagenchauffeur de schuldige is en dat
vrachtwagenchauffeurs gewoon monsters zijn. Ik heb mijn bedenkingen bij deze
opmerking, omdat ik niet kan geloven dat de chauffeur hem expres vooruit
geschoven heeft.
Uit ervaring weet ik namelijk dat een geladen
vrachtwagen een auto gemakkelijk vooruit kan duwen, zonder dat de chauffeur het
merkt. Ik was de gelukkige dat ik van mijn werkgever mijn vrachtwagen +
aanhanger rijbewijs mocht halen. Dan pas merk je wat er allemaal bij komt
kijken en dat je niet zomaar deze combinatie bestuurt. Er wordt behoorlijke
stuurmanskunst van je gevergd en een grote mate van oplettendheid. Ik heb
hierna nog diverse keren met grote combinaties gereden en je merkt dat een vol
geladen vrachtwagen niet zomaar stilstaat. Tijdens het lessen moest mijn lesinstructeur Leo regelmatig om me lachen, omdat ik zat te mopperen over dwaze
acties van automoblisten. En eerlijk gezegd hebben sommige van deze acties
geleid tot het ontbieden van hen of het opmaken van een
proces-verbaal.
Dan spreken we de vrachtwagenchauffeur aan en hij
vertelt zijn verhaal. Hij verklaart enorm geschrokken te zijn, toen opeens
bleek dat er een auto voor zijn cabine hing. Hij bemerkte wel dat zijn geladen
vrachtwagen van veertig ton opeens een beetje zwaarder ging rijden en dat hij een
schurend geluid hoorde. Vlak hierna begonnen auto’s naast hem te claxonneren en
begonnen bestuurders te wijzen naar de voorkant van zijn cabine. Hij boog zich
voorover en schrok zich rot toen hij de kleine auto voor zijn cabine zag
hangen. Dat was dus het geluid. Gezien de sporen had de auto wel honderd meter voor zijn cabine gehangen. Maar
een auto van nog geen duizend kilo schuif je met zo’n grote massa makkelijk
vooruit. Nadat hij gestopt was kwam de bestuurder er uit en met een witheet
gezicht wilde hij de cabine binnenkomen om hem te lijf te gaan. De chauffeur
blijkt een geroutineerde chauffeur te zijn die al ettelijke kilometers op zijn
naam heeft staan en van onbesproken gedrag is. Bovendien lijkt
hij me helemaal geen agressieveling, een soort monster dus.
Hij had hierna de deuren op slot gedaan, had 112
gebeld en wijselijk onze komst afgewacht. Gelukkig meldt zich bij de meldkamer
een getuige die daadwerkelijk gezien heeft wat er gebeurde. Deze vertelt dat hij
gezien heeft dat het ‘slachtoffer’ op het laatste moment, terwijl de
vrachtwagen in de file reed, zijn auto voor de cabine van de vrachtwagen heeft
geprakt. De zogenaamde veilige ruimte die de chauffeur behield op zijn
voorganger. De vrachtwagenchauffeur, die zojuist optrok, had het kleine
autootje niet gezien en door de schuine stand van het invoegende autootje duwde
hij deze dwars, zodat deze recht voor zijn cabine terechtkwam en verder vooruit
schoof.
Ik confronteer het ‘slachtoffer’ met de verklaring
van de andere getuige en vraag hem of hij op het laatste moment is ingevoegd.
Hij erkent dat hij is ingevoegd, maar volgens hem was er ruimte genoeg. Onophoudelijk
moet ik aanhoren dat de chauffeur het expres deed. Ik ben het eigenlijk zat en
vertel dat het monster schuilt in hem zelf, omdat hij geen flauw benul heeft
waar hij over praat. Met grote ogen kijkt hij me aan en nu ben ik het mikpunt.
Ik ben partijdig en ben op de hand van de vrachtwagenchauffeur. Ik heb
wijselijk mijn mond gehouden, heb geholpen met het schadeformulier en heb hem
verder uitgelegd dat de verzekering een beslissing neemt wie de schuldige is. Ik
hoop van harte dat kennismaken met een vrachtwagen een vast onderdeel wordt van
het lesprogramma van beginnende bestuurders. Dat zal heel verhelderend werken!
(Foto van Flashphoto.nl, met dank, is een voorbeeldsituatie)