Copyright

Copyright P.Kats. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd worden en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 5 januari 2015

Vrachtwagenchauffeurs zijn monsters!

Een aanrijding met een vrachtwagen, hoe vaak lees je dat in de krant? Lange files en mopperende automobilisten die de vrachtwagens de schuld weer geven voor het oponthoud zijn het gevolg, maar vaak weten ze niet wat de oorzaak is van de aanrijding. Hoeveel is het percentage vrachtwagens ten opzichte van de auto´s?

Je mag ervan uitgaan dat vrachtwagenchauffeurs professionals zijn die juist moeten weten hoe ze een aanrijding moeten voorkomen. Dikwijls ligt de oorzaak toch iets anders.

We krijgen een melding van een aanrijding op de snelweg. Er zijn diverse rijstroken geblokkeerd en het schijnt een chaos te zijn. Daarbij komt ook nog dat men vermoedelijk aan het vechten is.
Als we aan komen rijden zien wij een auto dwars voor een vrachtwagen staan, een trekker met een oplegger. We zien wat mensen om de cabine van de vrachtwagen staan en zetten onze politieauto dusdanig neer dat achteropkomend verkeer er niet zomaar tegen op kan klappen. We stappen uit en spreken de mensen aan die midden op de snelweg staan. We vragen direct wie getuige zijn van de aanrijding en wie bij de aanrijding betrokken zijn. Vrijwel direct weten we wie de bestuurder van de auto is, want hij is witheet en wijst naar de cabine van de vrachtwagen. Hij vertelt zojuist expres te zijn aangereden door de vrachtwagenchauffeur en dat deze zijn cabine op slot heeft gedaan omdat hij bang zou zijn. Inderdaad, de chauffeur zit achter het stuur en zijn deuren zitten op slot. Ik wenk naar de vrachtwagenchauffeur om zijn raam open te doen en vraag hem een klein stukje achteruit te rijden, zodat de auto loskomt van de vrachtwagen. Ik vraag de chauffeur om even te wachten in zijn cabine en vertel dat ik zo bij hem kom om zijn verhaal aan te horen.

De bestuurder van de auto blijft onophoudelijk ratelen dat de chauffeur het expres gedaan heeft. Er blijkt één goede getuige te zijn die de aanrijding daadwerkelijk heeft zien gebeuren, de rest van de mensen blijken gestopt te zijn om te helpen. Ik bedank hen voor hun hulp en vertel dat ze verder kunnen gaan. Ik hoor in het kort het verhaal van de getuige aan en noteer snel zijn gegevens. Hij vertelt dat hij niet de aanrijding heeft zien gebeuren, maar wel dat de auto voor de cabine van de vrachtwagen hing terwijl deze ‘gewoon’ door bleef rijden. Hij is het helemaal met de bestuurder van de auto eens dat het ongehoord was dat de chauffeur door bleef rijden, met de auto voor zijn cabine hangend. Ik vertel de getuige dat ik nog contact met hem opneem en hij zijn weg kan vervolgen. We staan nu alleen nog met het ‘slachtoffer’ en samen bekijken we of zijn auto nog kan rijden. Dat blijkt zo te zijn en ik wil zo snel mogelijk weg van de rijstrook, simpelweg omdat het levensgevaarlijk is op een snelweg. Rijkswaterstaat kan hier van meepraten omdat er wekelijks auto’s van hen aan gort worden gereden door de zogenaamde ‘kijkers’, 'dromers' of
'app-ers'.

Ik stap achter het stuur van de auto en start hem. Gelukkig blijkt er weinig aan de hand te zijn. Met de bestuurder naast me rijd ik de auto van de weg naar een veilige plaats. Mijn collega neemt de vrachtwagen mee achter zich aan en de snelweg is weer vrij. Ik hoor onderweg niets anders dan dat de vrachtwagenchauffeur de schuldige is en dat vrachtwagenchauffeurs gewoon monsters zijn. Ik heb mijn bedenkingen bij deze opmerking, omdat ik niet kan geloven dat de chauffeur hem expres vooruit geschoven heeft.
Uit ervaring weet ik namelijk dat een geladen vrachtwagen een auto gemakkelijk vooruit kan duwen, zonder dat de chauffeur het merkt. Ik was de gelukkige dat ik van mijn werkgever mijn vrachtwagen + aanhanger rijbewijs mocht halen. Dan pas merk je wat er allemaal bij komt kijken en dat je niet zomaar deze combinatie bestuurt. Er wordt behoorlijke stuurmanskunst van je gevergd en een grote mate van oplettendheid. Ik heb hierna nog diverse keren met grote combinaties gereden en je merkt dat een vol geladen vrachtwagen niet zomaar stilstaat. Tijdens het lessen moest mijn lesinstructeur Leo regelmatig om me lachen, omdat ik zat te mopperen over dwaze acties van automoblisten. En eerlijk gezegd hebben sommige van deze acties geleid tot het ontbieden van hen of het opmaken van een proces-verbaal.

Dan spreken we de vrachtwagenchauffeur aan en hij vertelt zijn verhaal. Hij verklaart enorm geschrokken te zijn, toen opeens bleek dat er een auto voor zijn cabine hing. Hij bemerkte wel dat zijn geladen vrachtwagen van veertig ton opeens een beetje zwaarder ging rijden en dat hij een schurend geluid hoorde. Vlak hierna begonnen auto’s naast hem te claxonneren en begonnen bestuurders te wijzen naar de voorkant van zijn cabine. Hij boog zich voorover en schrok zich rot toen hij de kleine auto voor zijn cabine zag hangen. Dat was dus het geluid. Gezien de sporen had de auto wel honderd meter voor zijn cabine gehangen. Maar een auto van nog geen duizend kilo schuif je met zo’n grote massa makkelijk vooruit. Nadat hij gestopt was kwam de bestuurder er uit en met een witheet gezicht wilde hij de cabine binnenkomen om hem te lijf te gaan. De chauffeur blijkt een geroutineerde chauffeur te zijn die al ettelijke kilometers op zijn naam heeft staan en van onbesproken gedrag is. Bovendien lijkt hij me helemaal geen agressieveling, een soort monster dus.

Hij had hierna de deuren op slot gedaan, had 112 gebeld en wijselijk onze komst afgewacht. Gelukkig meldt zich bij de meldkamer een getuige die daadwerkelijk gezien heeft wat er gebeurde. Deze vertelt dat hij gezien heeft dat het ‘slachtoffer’ op het laatste moment, terwijl de vrachtwagen in de file reed, zijn auto voor de cabine van de vrachtwagen heeft geprakt. De zogenaamde veilige ruimte die de chauffeur behield op zijn voorganger. De vrachtwagenchauffeur, die zojuist optrok, had het kleine autootje niet gezien en door de schuine stand van het invoegende autootje duwde hij deze dwars, zodat deze recht voor zijn cabine terechtkwam en verder vooruit schoof.

Ik confronteer het ‘slachtoffer’ met de verklaring van de andere getuige en vraag hem of hij op het laatste moment is ingevoegd. Hij erkent dat hij is ingevoegd, maar volgens hem was er ruimte genoeg. Onophoudelijk moet ik aanhoren dat de chauffeur het expres deed. Ik ben het eigenlijk zat en vertel dat het monster schuilt in hem zelf, omdat hij geen flauw benul heeft waar hij over praat. Met grote ogen kijkt hij me aan en nu ben ik het mikpunt. Ik ben partijdig en ben op de hand van de vrachtwagenchauffeur. Ik heb wijselijk mijn mond gehouden, heb geholpen met het schadeformulier en heb hem verder uitgelegd dat de verzekering een beslissing neemt wie de schuldige is. Ik hoop van harte dat kennismaken met een vrachtwagen een vast onderdeel wordt van het lesprogramma van beginnende bestuurders. Dat zal heel verhelderend werken!

(Foto van Flashphoto.nl, met dank, is een voorbeeldsituatie)

41 opmerkingen:

  1. Zou het in dit soort situaties misschien helpen als de bestuurder van de auto even in de vrachtwagen stapt om te zien wat de chauffeur zag?
    Ik snap dat dit met een woedend persoon wel lastig is maar dat zorgt misschien wel voor wat inzicht/begrip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijk verhaal . En een wijze les voor de personenauto bestuurder . Heel veel personenauto bestuurders en bestuursters weten totaal niet waar ze mee bezig zijn in het verkeer en bij vrachtwagens . En ze weten ook totaal niet wat ze veroorzaken in het verkeer . Met dit soort amateur gedrag in het verkeer van vele personenauto bestuurders veroorzaken ze vele ongelukken . Ik vraag mijn eigen meestal wel eens af of ze het rijbewijs gekregen hebben bij het kopen van een pakje boter . Zulke mensen verdienen het rijbewijs niet eens . Inzicht en begrip is ver te zoeken bij personenauto bestuurders .

      Verwijderen
    2. Beste André,

      Ik vind dat je in jouw verhaal de rollen ook kan omdraaien. Voor veel vrachtwagenchauffeurs geldt waar jij de personenauto chauffeurs van beticht. Ik rijd ca 60.000 km p/j en probeer altijd zo veel als mogelijk rekening te houden met het vrachtverkeer maar andersom is dat helaas niet altijd het geval. Het zou een stuk prettiger zijn als ALLE WEGGEBRUIKERS rekening met ELKAAR zouden houden en niet iedereen maar rekening moet houden met het vrachtverkeer. Veel beroepschauffeurs zijn helaas geen voorbeeldfunctie voor deze mooie branche.

      Verwijderen
    3. Beste Tom,

      Jij rijd 60.000 km per jaar. Een vrachtautobestuurder rijd 3500 km per week. Iedere keer als een chauffeur zijn gas moet los laten, scheelt dat 3 minuten aankomst op de eindbestemming doordat het zo lang duurt voordat hij weer op snelheid is. Daar zijn de klant en de werkgever niet blij mee. Daar word vaak niet bij nagedacht.
      Laat de automobilist daar maar eens over nadenken als een chauffeur bv wil inhalen of wil invoegen. Dan nog het uitzicht, uit ervaring weet ik dat er automobilisten zo bang voor de dode hoek zijn, dat ze er in blijven hangen. De meeste automobilisten weten niet dat sommige chauffeurs nachten wakker liggen door een gebeurtenis op de weg, hoe klein ook. dit doordat het zo vaak gebeurd.
      DENK HIER EENS OVER NA VOORDAT JE OPSCHEPT OVER JE EIGEN 60.000 KM.

      Verwijderen
  2. Hetzelfde meegemaakt. Tierend en vloekend is ze uit de auto gekropen en gelijk de schuld in mijn schoenen geschoven.Voordat de politie er was heb ik de vrouw achter het stuur laten plaatsnemen. Daarna draaide het verhaal 180 graden en gaf toen gelijk toe dat het haar schuld was en ik haar nooit had kunnen zien. Schade werd volledig vergoed door hasr verzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in Parijs een keer een autootje dwars voor mijn auto gehad. Ik reed een steile brug over een kanaal op en meende te horen dat de poten van mijn oplegger over de grond gingen. Ik ging kijken, maar daarmee bleek niets aan de hand te zijn. Toen ik weer naar voren liep zag ik onder mijn geopende deur een autootje staan. Het was een Twingootje, dat ik er dwars voor had. In de cabine moest ik achter het stuur mijn gezicht tegen de voorruit drukken om het ding te kunnen zien. Er zat een vrouw van middelbare leeftijd in, die dacht dat ze "er nog wel even voor langs kon", zoals b.v. in Parijs veel vaker gebeurt.

      Verwijderen
  3. Dit is een verhaal apart. De invoegende automobilist.
    Men denkt dat wij wel ff opschuiven. Krijgen we te malen met verschillende factoren. Geldt er een inhaalverbod? Extra risicovolle handelingen, en schuif je een keer baantje op naar links om de automobilist de ruimte te geven dan blijven ze rechts naast je hangen in dode hoek en meneer de trucker rijdt te lang middenop of links en wordt bedankt met lichtsignalen of middelvingers. Vaak wordt ook gedacht een vrachtwagen heeft veel meer en grotere remmen dus die staat gelijk stil. Iets gaat er fout. Misschien met rijopleiding b rijbewijs meer aandacht voor wat een vrachtwagen eigenlijk is. Cbr??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad automobilisten weten echt niet hoe zun grote vrachtwagen werkt, ik heb dit altijd al gezegd automobilisten moeten gewoon 2 uur rijden in een bakwagen, en een rondje om de auto lopen wat de dode hoeken zijn. Ik heb dit soort agressieve reactie ook gehad met een aanrijding, door de dodehoek van de bakwagen. De persoon in de auto ging vervolgens midden op de snelweg, voor mijn auto staan stapte uit en dwingende mij per direct uit de wagen te stappen, ik was hier al op voorbereid en had de deur op slot gedaan. Ik heb 5 keer moeten zeggen dat we direct maar de vluchtstrook moesten gaan en eindelijk luisterde zij naar mij. Toen ik daar uitstapte werkt ik uitgescholden, daarna werd ze rustiger. Zo zie je maar niemand begrijpt hoe zun auto werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als taxi chauffeur rij ik regelmatig rolstoelbus, ook hier gooien mensen zichzelf voorlangs in het verkeer, zelf hou ik al extra veilige ruimte aan, daar je minder speling hebt door remweg en veiligheid van de rolstoelgebruiker. Helaas merk ik hier al dat mensen geen idee hebben wat je remweg is, laat staan met de grote combinatie waarbij hier sprake van is. Ervaring op doen op een groter voertuig zou inderdaad goed zijn voor alle weggebruikers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tis wel waar, een automobilist heeft niet gauw door dat je niet altijd zichtbaar bent voor de chauffeur, dus daar mag best rekening mee gehouden worden. Ik als machinist van goederentreinen en als rangeerder zou dan ook graag aan vrachtwagenchauffeurs willen vragen pf ze rekening kunnen houden met treinen van 1700 ton die al rollend op een overweg afkomen... Een collega heeft al eens klem gezeten tussen zn trein en een vrachtwagen... Dus ja, automobilisten mogen best rekening houden met vrachtauto's en de vrachtauto's dan weer met de treinen!!;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het volledig met je eens
      iedere bestuurder moet goed nadenken wat hij /zij doet en niet dom doen

      Verwijderen
  7. Goed verhaal weer Piet! Ik zou het ook goed vinden om automobilisten tijdens rijlessen kennis te laten maken met beleving/zicht vrachtwagens, idem motoren. Deels vind ik het ook een kwestie van nadenken/logisch verstand. Ik zie nogal eens auto's vlak achter trucks/aanhangers rijden, buiten het zicht van spiegels. Als je rekening houdt met "als jij de bestuurder niet kunt zien dan ziet de bestuurder jou ook niet" kom je toch een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja wat zal ik zeggen toen ik de kop las dacht ik ja natuurlijk weer zo een dom verhaal dat vrachtwagens slechts zijn blabla

    maar dat valt reuze mee ja het komt er wel beetje in voor maar het verhaal is duidelijk en goed en het wat die meneer van de auto in zijn hoofd had komt helaas veel voor

    ik heb zelf ook wel eens achter het stuur gezeten van een vrachtwagen ondanks dat ik er geen rijbewijs voor heb ik ben ook al best veel keer mee gereden voor een dag en weet wat ze ongeveer wel en niet zien of wat ze willen ik krijg ook vaak een hand of groot licht of ff de knipperlicht bedank tekens als ik weer ff stil blijf staan of me gas al vroeg los laat om te zorgen dat een vrachtwagen net weer ff een steek makkelijk kan maken of er gewoon wat meer en beter de tijd voor heeft soms zijn er wel eens mensen die vliegen me dan gelijk voorbij of gaan toeteren en dat is gewoon echt niet te begrijpen zo jammer ook :(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verhaal Hr.Piet.
    Heb de laatste 15 jaar van mn werkbare leven zelf internationaal gereden met rollen Hoogoven staal toen nog,en dit is erg herkenbaar.
    Heb het zelf eens gezien vanaf de andere rijbaan A12 brug Arnhem.
    En je staat niet zo maar stil met 50 ton.
    Verder nog de beste wensen voor U en de trouwe lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Afgelopen jaar had de rijschool waar ik toen reed een open dag, waarbij we het voor elkaar hebben gekregen een vrachtwagen te gebruiken om te demonstreren hoeveel een vrachtwagenchauffeur nou eigenlijk ziet in zijn spiegels. Mijn vader had expres onze eigen auto er vlak achter gezet, in een dode hoek. Bezoekers mochten een kijkje nemen in de cabine van de chauffeur en vonden het toch wel raar hoe moeilijk je het kunt overzien, ondanks al die spiegels! Erg leuk om te zien en natuurlijk erg leerzaam. Ook voor mezelf! Als beginnende automobiliste heb ik er zeker wat aan gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. When driving semi articulated vehicles I noticed that general motorists gave little or nor regard as to the stopping distance needed by a 22 wheeler, carrying very heavy loads. They duck in front of you when approaching stop signs, they weave in and out of the traffic lane and are generally bad mannered. Luckily I have not killed or hurt anyone, but some of my mates have.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En toch...... Soms wel je uitvoegen en dan blijken de vrachtwagens op de rechter rijstrook en kilometerslange rij te vormen, met onderlinge afstanden waar amper een kinderwagen tussen past.....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. https://www.youtube.com/watch?v=SgM2eWTdk4Q Dit gebeurt er als je te laat invoegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een hard voorbeeld van wat er mis kan gaan. Hopelijk maakt het indruk bij de nodige mensen om aan hun weggedrag te werken.

      Verwijderen
  14. HE HE
    Eindelijk een goed verhaal zo als de praktijk is !.
    Zelf ben ik ook beroeps chauffeur en maak het met de regelmaat van de klok mee .
    Als ik het zou mogen zeggen dan vindt ik het dat niet enkel de beroeps rijders om de 5 jaar op keuring moeten maar ook de privé rijders ( mensen met een B rijbewijs) .
    en met zo een keuring zou dan ook een simulatie rijtest moeten mee gaan zodat je niet enkel op je gezondheid maar ook op je kennis wordt gekeurd .
    Zo kan je iedereen laten zien hoe het moet en ook de gewone man kan dan ondervinden wat een beroeps chauffeur ziet en beleeft zonder dat het een gevaar voor de mede mens is !!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sjoerd S ik ben het geheel met je eens maar ik vind dan wel dat je als rijschool wel je leswagen dan zo moet inrichten dat er mee de praktijk wel volledig nagebootst wordt
    dus niet de lading star op de laadvloer maar ook een gedeelte aan de wand zodat je meer reactie krijgt op het sturend effeckt van de les wagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad zal er waarschijnlijk niet komen maar het zou echt veel helpen

      Verwijderen
  16. Goed verhaal.
    Nu het toch gaat over auto's en vrachtwagens...
    Ik woon áán een provincialeweg en als ik naar mijn huis wil moet ik vaak van 80 naar 0
    Nou geef ik al ruim van te voren mijn richting aan om af te draaien
    Met het zweet in mijn handen en twee kleine kinderen achter in mijn Twingo maak ik dan vaak toch maar de keuze om door te rijden tot de rotonde om het dan nog eens te proberen. Vind het dood eng wanneer ik merk dat de chauffeur alleen maar dichter op mijn bumper komt...
    Wie kan mij vertellen hoe ik veilig kan afdraaien
    Er gebeuren al ongelukken genoeg op de N270

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. niet altijd eenvoudig, echter poog oogcontact te krijgen met het voertuig achter u, reduceer uw snelheid naar pakweg 70/75 kmh ruim voor u afbuigt. zet uw richting uit verlaag uw snelheid , en raak enkele malen uw rem pedaal aan, licht zodat uw remlichten oplichten.. poog in uw spiegel te kijken, en of het achterop komende verkeer uw actie ziet, en begrijpt dat u aanstaande bent om af te buigen...... als zij hun afstand gelijk houden, en of vergroten, is de boodschap duidelijk....en kunt u veilig afbuigen........en ik geef toe, er zijn zotten in het verkeer, die deze duidelijke signalen niet begrijpen, en juist gaan bumperkleven....raar maar zeker waar.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie Ton.
      Meer kan ik idd niet doen, bedankt voor de tips!
      En nu maar hopen dat de Provincie de N270 snel onderhanden neemt wat veiligheid betreft
      En tot die tijd voor de gene die regelmatig gebruik maken van deze weg houd afstand, het is een verraderlijke weg!

      Verwijderen
    3. Ze zullen nooit op je inrijden hoor, daar hebben ze een spiegel voor

      Verwijderen
    4. Als je snelheid rustig vermindert met je knipper aan, zie je ondanksbumperkleven snel genoeg of je bent opgemerkt. Vanaf dat moment zal een vrachtwagen je niet meer aanrijden. Sterker, hij vormt een veilige buffer tussen jou en de onoplettende automobilisten erachter...

      Verwijderen
  17. Ik heb oprecht 1 vraag uit nieuwsgierigheid: zit er aan de voorkant boven het raam bij een vrachtwagen niet altijd een spiegel die naar beneden wijst zodat je vanachter je stuur kunt zien wat er pal voor je vrachtwagen zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zie ik nu ook pas, dat klopt niet bij elke wagen. Maar toevallig wel bij deze, maar dan zie je een heel klein stukje dus dit zal je niet gaan opmerken

      Verwijderen
    2. Rij zelf ook regelmatig op zo'n type auto. Als je de spiegel goed afstelt zie je echt wel goed de voorkant!

      Verwijderen
    3. Ooit wel eens geteld HOEVEEL spiegels heeft, voor, opzij. Sommige hebben al moeite met 3, de vrachtauto heeft er minstens 7

      Verwijderen
  18. Achja scheelt dat de politie en overige automobilisten zelf een stel varkens zijn met hun achterlijke uitspattingen in het verkeer. Stap eens in een vrachtwagen en je zult er zelf achter komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je zo over politiemensen denkt. Dit verhaal is nou juist bedoelt om meer inzicht te krijgen in het toch al moeilijke beroep van een vrachtwagenchauffeur. Kennelijk begrijp je dus de strekking van het verhaal niet.

      Verwijderen
    2. Roy, ik mis je reactie tot nu toe. Heb je mijn verhaal gelezen ? Ik neem aan dat je ervaring heeft met een vrachtwagen besturen. Jammer van je reactie.

      Verwijderen
  19. Automobilisten zijn narcistische psychopaten met een externe attributie persoonlijkheid. PUNT

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn auto heeft voor en achter sensors, waarom heeft zo'n vrachtwagen dat niet? Hoor je meteen of er iets dicht op zit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boven de 15km/u werken die sensoren niet.

      Verwijderen
    2. Wij zijn groot genoeg, waarom zien jullie ons niet en geef ons ruimte.

      Verwijderen
  21. miss een beetje laat maar toch heb in 2014 mijn rijbewijs gehaald. heb met 2 vrachtwagenchauffeurs gewoond (vader en vriend). heb de nodige ervaring met chauffeurs die niet opletten, maar heb ook bewondering voor de mensen die deze bakbeesten besturen. bij dezen ga ik een proefles vrachtwagen aanvragen, hoewel ik eigenlijk wel weet hoeveel ze zien. wil het gewon een keer zelf ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 'vrachtwagenchauffeurs zijn monsters ??????????? ''' en gulder een hoopje debielen op 4 wielen ,, die toch maar die laatste milimeter VOOR de vrachtwagen benutten omdat wij zogezegt ruimte moeten laten terwijl er achter ons ruimte genoeg is ,, maar zolang die diebielen ons constant op deze wijze HINDEREN dan zullen zulke ongevallen blijven gebeuren zelfs al zetten we x aantal spiegels en camera's op onze camions

    BeantwoordenVerwijderen